Annons
Annons

Eldriven minimalism

Man kan skaffa en elcykel för vardagens alla nyttiga resor och tran-sporter. Och så kan man skaffa en elcykel, mest för att den ser läcker ut. I den senare kategorin hamnar definitivt ATR – Easy Road. Och den duger fint också för den krävande vardagen på väg mellan jobb, skola och hem, bara man utrustar den rätt.

Text: Björn Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

ATR Easy Road säljs endast hos And The Revolution, en cykelbutik i Stockholm. Varje cykel byggs och anpassad efter kundens önskemål med olika tillbehör, som skärmar, pakethållare, färg m m. Testexemplaret var med klassisk herram, men den finns också med lågt insteg.

Motorn är lätt och ramen är lätt. Visaren på vågen stannar riktigt lågt för att vare en elcykel. Är man någorlunda stark kan bära cykeln uppe på axeln, i trappor och inomhus. Och med denna prislapp lämnar man knappast hojen vind för våg.

Något som verkligen är unikt är mittmotorn från Fazua. Motor och batteri är i ett kompakt paket, som mycket enkelt kan plockas ur ramen. För att ladda, minska stöldrisk, eller göra cykeln till en alldeles vanlig hoj med ännu lägre vikt. Cykelns yttre avslöjar knappast att det är en elcykel.

Motor:
Mittmotorn av Fazua är verkligen ett stycke mininmalistisk ingengörskonst. Batteri och motorenheter sitter ihop en enhet som lätt lossas från cykel, och batteriet kan lätt tas ur från enheten. Motorpaketet bildar en avlång klump på cirka 3,5 kilo, som man lätt stoppar ned i ryggsäck eller väska. Man har lyckats klämma in ett batteri på 252 Wh, vilket är litet för att var elcykel. Å andra sidan är cykeln lättdriven och rullar fint utan motor.

Minimalismen fortsätter på motordisplayen. Den har endast två knappar för att reglera effekt (tre nivåer), samt en lysande stapel som visar laddning och effektläge (visas med olika färger). Cykeln kan också användas utan displayen, men då ska motorsystemet ställas in i ett fast läge.

Någon övrig information visas inte i displayen. Den som önskar en ordentlig display får ladda hem en app, vilket gör att telefonen kan visa hastighet, sträcka, motoreffekt, GPS-navigering m m. Vi hade inte möjlighet att testa denna app.

Motorn uppges kunna ge 60 Nm vridmoment på högsta effektnivån. Vi tycker dock inte att dessa 60 Nm riktig ger samma sprutt som på exempelvis Shimano Steps eller Bosch system med ungefär samma vridmoment. Det märks i backar, där vi får lägga lite mer kraft på pedalerna. Men på plan går det ändå riktigt lätt, även på lägsta motoreffekten då cykeln känns riktigt lättdriven.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:
Cykeln i sig är välbyggd med kvalitetskomponenter. Vi har dock synpunkter på lång vevarmar på testcykeln som gör att pedalerna sitter lågt och kan slå i marken vid tvära svängar. Det ska dock åtgärdas på senare modeller.

Betyg: EEEE

Utrustning:
Hydrauliska skivbromsar. Ingen framlykta, men baklyset är lysdioder inbyggda i sadelstolpen. 11 utanpåliggande växlar SRAM Rival. Sadel och handtag från Brooks. Fästen för drickaflaskor. Inget lås.

Just testcykel är lite naken, men köparen väljer själv utrustning, så det är bara att lägga till efter önskemål med skärmar, pakethållare och annat som är trevligt att ha.

Betyg: EEE

Cykelkänsla:
Häftigt är det att kunna forsa fram snabbt utan större ansträngning, utan att varken motor eller batteri avslöjar att det är en elcykel. Easy Road är perfekt för den som vill cykla elassisterat utan att det yttre avslöjar det.

Konstruktionen är lätt, men känns stabil. Hela konstruktion är välbalanserad, och vi kunde exempelvis släppa styret utan cykeln kändes fladdrig. Vi noterade även att den kändes smidigt att svänga tvärt i låga hastigheter.

Däcken Pari-Moto förtjänar en kommentarer. De är grov dimension 1,90 tum men saknar traditionell mönster, ytan liknar snarare ett grovt sandpapper. Men de gav ett riktigt bra grepp, och i kombination med skivbromsar, så blir bromssträckorna väldigt korta. Dessutom fångar dessa däck en del av vägens ojämnheter. Så trots odämpad ram var färden hyfsat komfortabel.

Fazua är en mittmotor, och motorkraften styrs av en momentsensor, som känner av pedaltrycket. Nog att motorn ger kraft för normalt bruk, men ska man dra tungt och har mycket backar är den aningen vek. Men cykel har gott om växlar, så upp kommer man, men kanske lite saktare.

Betyg: EEEE

Prisvärde:
Detta är ju ingen vanlig elcykel som fabrikerna spottar ut i tusental. Easy Road görs i mindre serier, och varje cykel byggs unik efter kundens önskemål. Samt med en del ovanligt cykelteknik. Då växer prislappen fort.

Betyg: EE

Utseende/design:
Det är ju ingen alldaglig mellanmjölkscykel, utan snarare ett litet elegant cykelkonstverk med fina detaljer, som sadeln från exklusiva Brooks. Och baklyset i sadelstolen, helt osynligt avstängt. Stram och enkel elegans.

Totalt: 17/25 

PLUS

• Liten vikt.

• Korta bromssträckor. 

• Motor/batteripaket enkelt att lossa.

• Snygg.

MINUS

• Motorn inte den starkaste.

• Priset.

Bild: 2019-07/1563483572_atr-easy-road-bild-4.jpg
Motordisplayen visar laddning och valt effektläge.

Bild: 2019-07/atr-easy-road-bild-6.jpg
Breda däck med ett däcksmönster som ger bra grepp.
FAKTA

ATR - Easy Road.

Klass: Exklusivt.


Pris.

Standardmodellen kostar
35 000 kr, testexemplaret
38 000 kr.


Vikt: 17,6 kilo.


Motor: Fazua mittmotor.


Batterikapacitet: 252 Wh.


Testcykeln från: ATR – And The Revolution, Stockholm.

Annons
Annons
Annons