Elegant glidare till måttligt pris

 Hög dollarkurs har ökat priset rejält på elcyklar. Trek Verve+ är tänkt som instegsmodell för den som har mindre plånbok men vill ha mittmotor. Trots vissa enklare lösningar är Verge+ en härlig cykel för stadspendling.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Detta är en enkel och riktigt vacker stadscykel. Ren klassisk ram med ett sluttande övre ramrör. En modell som passar alla oavsett kön. Utrustad med den nya motorn Aktive Line Cruise som har ett fullstort kugghjul där fram. Bosch har ju annars konsekvent haft pyttesmå kedjekransar vid motorn och en inre utväxling i motorn. 

Den nya motorn är beskedlig i sitt uppförande med 40 Nm i vridmoment, vilket är nästan hälften av vad den sportiga Bosch Performance CX ger. Men håller man sig till stadspendling så räcker det gott. Vinsten är en lättare och billigare motor. Och en elcykel som väger under 21 kg. För kilona märks när man bär elcyklar ner till cykelkällaren eller uppför trappor. Lätta cyklar inbjuder till att stänga av eldriften oftare när man vill ha lite mer motion.

Verve+ är en cykel i den avslappnade holländska andan. Strunta i att slå hastighetsrekord varje dag utan istället njuta i lagom takt. Slippa att bli svettig och helt utpumpad. 

Med de nio yttre växlarna klarar jag med hjälp av motorn branta backar utan att behöva ta i så jag kräks. Krångligare än så behöver det inte vara att hitta ett behagligt dagligt pendlande. 

Utrustning

EEEE

Sportig smal sadel, lite bredare bak. Eleganta lättmetallskärmar i samma nyans som ramen. Alivio utanpåliggande växlar från Shimanos mellansegmentet, fungerar fint för vardagscyklande. Fasta lysen kopplade till cykelns batteri som sätts på med en enkel tryckning på displayen. Lyktan fram sitter infälld i ramen. När man svänger följer  ljuset inte med riktigt dit framhjulet pekar. Det känns som att vara lite berusad.

  Rakt sportigt styre som sitter på en stadig justerbar styrstam. Man kan få styret längre fram eller mer rakt upp. På styrstammen finns ett fäste för diverse tillbehör som mobilhållare etcetera. Pakethållare går att köpa till och montera bak  i de förberedda fästena. I ramen finns också ett fäste för en flaskhållare.

Shimano M315 hydrauliska skivbromsar med 160 mm stora klingor räcker bra för vardagscykling.

Motor 

EEE 

Den nya motorn Bosch Active är knappast gjord för extremcykling i brant terräng. Vridmomentet är beskedligt, från 30 Nm i Ecoprogrammet till 40 Nm i Turbo. Men  räcker bra för avspänd stadscykling. Men jag skulle gärna ha lite mer acceleration i korsningarna för att hinna före bilarna när det slår om till grönt.

På displayen har man sparat in ordentligt. En relativt liten skärm  sitter fast placerad intill vänster handtag . Med långa och korta tryckningar på fyra knappar sköter man allt som att slå på ljuset, aktiverar promenadassistans, byta effektläge på motorn  etcetera. Hastighet och batteriladdning i fem segment visas alltid. I mitten visas  trippmätaren, totalt cyklad sträcka  (odometer) samt hur långt batteriet beräknas räcka. Den angivna sträckan justeras hela tiden efter hur mycket motorn får jobba.  När man byter effektprogram visas valt program några sekunder.  Sen återgår skärmen till informationen som fanns där tidigare. Smart sett att få tydlig text på liten yta! Där finns ett usb-uttag i skärman men det kan bara användas för diagnos av motorsystemet och går inte att använda för laddning av mobil tyvärr. 

    

Byggkvalitet

EEE 

I grunden en välbyggd cykel.  Men instegsmodell innebär med  nödvändiga vissa besparingar. Några kablar ligger föredömligt dragna inuti ramen medan andra ligger fästa utanpå, med risk för skador.  Det 400 Wh stora batteriet sitter fäst som en klump på ramröret i stället för att ligga infällt i ramen. Tramporna är av enklare typ i lättmetall. Lager och leder fungerar bra, jag hittar inga glapp. 

Cykelkänsla

EEEEE 

Den relativt låga vikten gör mycket för cykelkänslan. Det är rätt lätt att trampa även när motorn är avslagen. Det finns också något befriande i att det inte är så himla många knappar, skärmar och finesser. Då kan man koncentrerar sig på själva cyklandet. Men med utanpåliggande växlar krävs det mycket underhåll vintertid, för att inte  växlar som hackar ska störa cyklingen. 

Prisvärde 

EEE 

Kompromisser får man räkna med i detta prisläge men i grunden en trivsam bekantskap. 

Utseende

Elcyklar blir lätt överlasta med divers manicker. Här ger enkelheten ett behagligt lugn.

Harmonin förstärks av minimala cykellyktor, diskret  display, eleganta stänkskärmar och en klassisk ren form på ramen. Den nya nättare motorn smälter in bättre i ramen än de större  motorerna från Bosch. Formgivningen lockar mer till trivsamt glidande  än sekundstress  i lycrakläder. 

Plus

    Lätt att trampa,
även när motorn är avslagen.

    Har det man behöver för pendlande.

    Lätt och liten motor.

Minus

    Motorn är relativt svag.

    Ingen laddning via USB-uttaget.

    Cykellampan lyser
inte i svängriktningen.

Totalt: 18/25

Bild: 2018-06/dsc04007.jpg

Bild: 2018-06/dsc04004.jpg
Skärmar i lättmetall och minimalistiskt bakljus.

Bild: 2018-06/dsc03999.jpg

Bild: 2018-06/dsc04010.jpg
Liten Bosch Purionskärm med bara fyra knappar.
FAKTA

Trek Verve+

Pris: 23 000 kr
(17 250 kr med premie)

Vikt: 20,7 kg

Motor: Bosch Active Line Cruise

Batterikapacitet: 396 Wh
(36 V 11 Ah)

Testcykel från: EloVelo
www.elovelo.se

Annons
Annons
Annons