En av världens dyraste minicyklar

Riese & Müller är kända för att bygga kompromisslösa cyklar. Tinker finns i enklare modeller från  32 200 kr. Vi testade en toppmodell med remdrift och NuVinciväxel för 40 960 kr. Hoppla! Men man får mycket för pengarna.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Den stora poängen med en minicykel med fast ram är att den är smidig att transportera och förvara. En 28-tummare på pendeltåg blir lätt skrymmande.Tinker är så mycket enklare att ta med tack vare de små hjulen. Med snabbkoppling kan styret vridas i nittio grader.  Cykeln tar därmed minimalt med plats på jobbet eller i lägenheten. Bra om man är rädd för att cykeln stjäls utomhus eller i cykelförrådet. Tinker är ingen vikcykel. Men får ändå rum i en kombi eller SUV tack vara att styret kan vikas ner.

Med sin  fasta ram blir Tinker  betydligt stabilare än vanliga vikcyklar.  Tanken med Tinker är att den ska kännas fullstor när den används. För att få mjuk gång trots de små hjulen testade vi den med  dämning på sadelstolpen  (tillval 1 560 kr).  Fjädringen sker bakåt, nedåt och är knappt märkbar.  Men ger en behaglig gång över ojämna underlag, utan att vara gungig.

    

Detta är också en cykel som kan passa hela familjen, från barn på 150 cm upp till vuxna som är 195 cm. Med mina två meter saknar jag bara en gnutta längd i sadelstolpen. Styrstammen kan  vinklas så att styret hamnar längre fram eller  bakåt. Ovanlig men bra lösning för att enkelt kunna variera sittställning efter vägval, humör och dagsform.

Utrustning

EEEEE

Sadeln är sportigt hård. Trots dämpning, framgaffeln och breda hjul kan det bli obekvämt med så små hjul på ojämnt underlag. Men med dämpningen i sadelstolpen åker man bekvämt även över trottoarkanter. Cykelstödet distinkt och stabilt. Rejäla stänkskydd med en lapp bak för att förhindra stänk upp på ryggen. Godkänt lås från Abus.

 NuVinciväxeln hittar man lätt optimal utväxling. Den kräver minimalt med underhåll. Remdriften är härligt tyst. Men ligger i princip helt öppet med ett näst intill symboliskt skydd vid tramporna. Jag lyckades fastna med byxbenet mellan rem och remhjulet. Skönt då att remmen inte är oljad. Styret känns stumt och tillförlitlig även för den riktigt långe. Cykelhandtag med bra grepp och skönt stöd för handloven.

Pakethållaren tar max 20 kg och har ett smart fästsystem för en rad tillbehör, allt från öppen lastlåda till termobox för tio pizzor. Bra att tillbehören kan bytas på några sekunder. Tektro Auriga hydraliska bromsar fungerar utmärkt, även vid hårda inbromsningar. Ingen risk att falla framåt tack vare den långa hjulbasen.

Motor

EEEE

Tinker har olika Boschmotorer beroende på prislapp. Här toppmodellen Performance CX som ger bra drag i stadstrafik, men ändå är relativt tyst.  Batteriet är på 400 Wh men går att uppgradera till 500 Wh för 2 000 kr. Att tömma batteriet helt sliter  på batteriet, så långpendlaren kan tjäna på större batteri. Laddaren är liten, fläktlös och lätt att ta med. Att ladda ett tomt batteri på 400 Wh tar ca 3,5 timmar.

Den monokroma skärmen Intuvia är löstagbar och har tillräckligt stor text för att lätt kunna läsas på avstånd. Förutom knapparna på skärmen finns en liten  manöverpanel intill vänster handtag för att  ändra vad skärmen visar och effektläge. Det går att ladda mobilen via USB-uttaget i displayen.

    

Byggkvalitet

EEEEE

I denna prisnivå förväntar man sig det bästa och visst levererar Riese&Müller. Ramen är förstklassig i både styrka och finish. Kablaget ligger väl skyddat inne i ramen och bidrar till ett avskalat intryck. Låsningar av styre och sadel är utan minsta glapp och känns tillförlitliga, även när styre och sadel är på maximalt tillåten höjd. Styret går enkelt att vika, men har bra säkerhetsspärr.

Cykelkänsla

EEEEE

Många har nog tråkiga erfarenheter av minicyklar. Men på Tinker kan man lätt glömma bort att man sitter på en cykel med små hjul. Ramen är nästan lika lång som en fullstor cykel. Genom att ställa in styrets höjd och lutningen på styrstammen kan man enkelt växla mellan att sitta upprätt eller framåtlutat, beroende på dagsform och var man cyklar. Utan el känns Tinker lite tungtrampad med sina 25 kilo. Men tack vare den steglösa NuVinciväxeln går det att hela tiden hitta rätt utväxling, även mitt i en uppförsbacke. Men den utmärkta dämpningen kan man också kosta på sig riktigt  hårdpumpade däck.  Då rullar cykeln lätt trots sin tyngd.

Prisvärdhet: 

EEEE

Drygt 40 000 för en minicykel kan verka vansinnigt. Men med bra komponenter och listiga lösningar är denna cykel att jämföra men en fullstor i många avseenden. Med många inställningsmöjligheter passar den hela familjen.

Utseende

Trots sina 25 kg så ser cykeln härligt lätt ut. Den utstrålar maximal funktion utan kompromisser. Den minimala ramen har karaktär och blir extra elegant i blått eller orange. Genom invändig dragning av kablar blir intrycket en relativt ren cykel.

Plus

    Lättsvängd och  trygg med sin starka ram.

    En utmärkt dämpning i sadelstolpen (tillval för 1560 kr ).

    Tar liten plats med styre som kan vridas
i 90 grader.

    Remdrift och
NuVinciväxel ger
minimalt underhåll.

Minus

    Dyr!

    Bara 400 Wh i batteriet (500 Wh finns som tillval)

Totalt: 23/25

Bild: 2018-06/dsc03930.jpg
Remdrift och NuVinciväxel ger minimalt underhåll.

Bild: 2018-06/dsc03939.jpg

Bild: 2018-06/dsc03931.jpg

Bild: 2018-06/dsc03938.jpg
FAKTA

Riese & Müller Tinker

Pris: 40 960 kr
inkl sadeldämpning (30 960 med
elcykelpremie)

Vikt: 25 kg

Motor: Bosch Performance CX mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh
(36 V 11,1 Ah)

Testcykel från: EloVelo,
www.elovelo.se

Annons
Annons
Annons