En elcykel av klassiskt snitt

  Monark är ett gammalt klassiskt svenskt cykelmärke. Numera är Monark under Cycleuropes vingar och där har företaget placerat sina instegsmodeller av elcyklar.

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

E-Karin är gott val om man vill ha en damcykel i klassisk form med fotbroms och korg, och om man nöjer sig en lite lägre nivå på utrusning. 

Den har endast tre växlar vilket är ovanligt lite, och det gör att användningen blir lite begränsad. Ska man dra tungt och i rejäla uppförslut, bör man hellre sikta på en cykel med fler växlar eller mittmotor. 

Motorns manöverdisplay är också en enklare variant, dock har man fem effektlägen. Batteriet är också ganska litet, 317 Wh. Så sammantaget är den kanske inte idealisk för daglig långpendling till jobbet.

Men den passar utmärkt i stan över måttliga avstånd. Kanske som ersättning för bilen i stan. Hälften av bilresorna lär ju vara upp till fem kilometer, vilket ju inte är minsta utmaning för E-Karin.

Cykeln finns i matt svart eller matt silver, men den som vill ha lite fräckare färgval kan designa den egna cykeln i tjänsten elcykelstudion.se

Bra är att Cycleurope ger tre års garanti, under förutsättning att man servar cykel hos en certifierad Monark elcykelspecialist.

Bild: 2018-09/monark-e-karin-bild-7.jpg
Endast tre växlar gör att man ibland inte hittar optimal växel.

Utrustning

EEE

Tre navväxlar Shimanos Nexus

Fotbroms, v-broms Spectra på framhjul

Godkänt ramlås med samma nyckel till batterilås

Lyse bak och fram – tänds från motordisplayen

Mjuk dämpad sadel

Däck Spectra Duramax X3, punkteringsskyddade

Motorsystem

EEE

Cycleeurope har programmerat  motorn så att de fem assistans­lägena har olika maxhastigheter. På lägst maxar man kring 12 km/h. Sedan ökar hastigheten med högre assitansläge, för att nå cirka 25 km/h på nivå fem.

Motorstyrningen är relativt mjuk, vilket passar cyklister som önskar en försiktig körstil. Det blir knappast några oönskade rusningar, i synnerhet inte på de lägsta assistanslägena. Motorn släpper påtagligt mjukt när man slutar trampa.

Man ställer in assi­stansnivå på en liten display till vänster på styret, som också visar batteriets laddning i fem nivåer. Displayen är enkel, inga data om hastigheter och distans som på dyrare cyklar.

Egoing-motorn är behagligt tyst, hörs inte alls. 

Batteriet är ett av de mindre. Realistiskt bör man nog inte räkna med mer än 3-4 mil på högsta assistansnivån. Elmotorn styrs av en rotationsensor som känner av om tramporna roterar. Väljer man att lufttrampa, bara rotera tramporna utan att ge kraft, så lär batteriet tömmas ännu snabbare. 

Vi noterar att det är trångt om utrymme för fingrarna när man ska dra ut batteriet. Reflexen bak sitter lite väl högt.

Byggkvalitet

EEEEE

Aluminiumram, gaffel i stål och plåtskärmar. Pakethållaren ej svetsad i ramen, som på syskonmärket Crescent. Inget som tyder på frågetecken kring kvaliteten. 

Cykelkänsla

EEE

Lite seg utan aktiv elmotor är E-Karin. Det blir inte ordentligt åka av förrän man petar igång elen. Och för full fart måste man upp på högsta assistans.

Bara tre växlar är lite speciellt. Det är ju stora skillnader mellan de tre växlarna. Så ibland är det lite osäkert vilken växel som är den passande, och man får lite väl hög eller låg trampfrekvens. Dock något man kan leva med.

Manöverbarheten känns bra och balansen god. Inte en cykel för busiga svängfester, utan mer ganska tillbakalutad cykling. Vi slänger oss på bromsarna, och de tar. Kanske är fälg-bromsen inte helt distinkt, men den gör sitt jobb. En del cyklister har svårt att tänka sig bromsa med annat än pedalerna, och här får de sin önskan om fotbroms uppfylld.

Ramen är odämpad, vilket är det normala på denna cykeltyp. Det känns i armarna när man rullar fram över skumpig gatsten, men sadeln har oväntat effektiv dämpning. Rumpan har det skönt trots skakigt underlag.

Vi noterar att E-Karin är beredd på mycket last. Korgen tar en del, dessutom har pakethållaren fästen för AVS, som är ett klicksystem för väskor. Och även fästen för cykelväskor.

Prisvärde

EEE

Monark E-Karin är Cycleuropes billigaste elcykel, men är inte direkt lågpris. Men vi har anledning att tro att det är en välbyggd cykel med kvalitet, med vissa begränsningar.

Utseende

Ser ut som en klassisk damcykel, en cykel för mormor kanske. Inte så häftig och överlastad med tuff utrustning, utan mer rejäl. Ja, men sen har den elassist, vilket gör att mormor ska få det riktigt kul på cykelbanan.

Plus

    Mjuk motorgång.

    Bra dämpad sadel.

    Goda lastmöjligheter.

Minus

    Tre växlar är lite.

    Litet batteri.

Betyg: 17/25

Bild: 2018-09/monark-e-karin-bild-6.jpg
Displayen visar laddning och assistansnivå. Här tänder man belysningen.

Bild: 2018-09/monark-e-karin-bild-4.jpg
Skön sadel med mycket dämpning, som fångar många gupp.
FAKTA

Monark E-Karin

Klass: Mellanklass

Pris: Cirka 14 000 kr

Vikt: 24 kilo

Motor: Framhjulsmotor E-Going

Batterikapacitet: 317 Wh

Testcykeln från:
Haga Cykel Nyköping,

hagacykel.nu

Annons
Annons
Annons