Annons
Annons

För fullt fart över stock och sten

Cannondale Moterra Neo 3 är basmodellen i en serie om tre. Andra modeller ger ännu bättre bromsar och dämpning.

Text: Björn Åslund, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Vare sig du vill tråckla dig fram längs knixiga stigar eller fräsa fram fort på bredare skogspår så är Cannondale Moterra Neo 3 ett trevligt alternativ. Det får vara ordentligt bråkig terräng för att cykeln ska kännas som begränsningen.

Heldämpad ram, fina skivbromsar, grova 27,5-tums-däck, och så den kraftfulla Bosch Performance Line CX. Här har vi de avgörande komponenter på denna e-mtb av allmountain-typ, som passar för stigar och lättare terräng. 

Cannondale Moterra Neo 3 är den enklaste modeller av tre i Moterra Neo-serien. Denna modell har 130 mm slaglängd på dämpare, andra modeller har längre slaglängd, fler växlar och andra bromsar. Frågan när det behövs? Kanske om cyklisten är tung? Vi kände att denna cykel hade mycket att ge, även om det finns komponenter av högre klass.

Lite seg på gatan, kanske inte oväntat, åtminstone på Eco. Men lägger man på mer effekt och lämnar asfalten vid, börjar nöjesfältet. Då blir det åka av i högt tempo. 

Cannondale Moterra Neo 3 är inte unik. E-mtb i samma prisklass finns från en rad leverantörer, och de skiljer inte så mycket. Vilken som passar just dig bäst kan vara en fråga om detaljer. Denna hoj känns som ett gott val, utom en liten punkt, vi hade svårt att lista ut hur Bosch-batteriet ska plockas ur. Det krävdes hjälp från en insatt, men sedan var det inte svårt.

Motor:

Bosch Performance Line CX erbjuder ordentligt med vridmoment, upp till 75 Nm. Här finns fyra drivlägen Eco, Tour, eMTB och Turbo. Eco är lagom på gatan, och ger många mil, minst 10. Tour ger tydligt mer kraft, som faktiskt räcker långt. e-MTB ger en riktigt alert cykel för krävande skogskörning i högt tempo. Turbo är rejält rivig, i min smak i överkant (jag väger 70 kilo). Fast Turbo-klöset är bra, om man vill hålla pedalerna i vågläge för att undvika stenar. Det räcker att peta lite på pedalerna så får man en kraft-kick. Segdragningsförmågan på låga varv är sannerligen god. Härligt att känna motorn drar fint på direkten när man är på väg att köra fast i låg fart.

Gå-assistansen är trevlig när den tunga cykeln ska släpas i besvärliga partier.

På en del andra motorer, går det att finkalibrera inställningar med appar, men så inte hos Bosch.

Batteriet är på 500 Wh och ger säkert fem mil i svår terräng. Det är snyggt inbyggt i ramen, där det kan laddas.

Till vänster på styret sitter den lilla displayen Purion, som också har manöverknapparna.

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet: 

När cyklar kostar över 40000 kr, så förväntar man sig kvalitet. Och får det - funktion är som den ska, och cykeln är välbyggd. Exempelvis är alla kablar inbyggda så mycket då går.

Inga problem med funktionen, men vi började höra ett lätt skrammel från framgaffeln, dock utan att funktionen påverkades.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Shimano Deore GS, 10 växlar. 

Luftdämpad framgaffel 130 mm RockShox Recon RL. Reglaget sitter på dämparen. Bakdämparen RockShox Deluxe R, 130mm, kan ej låsas, men returen kan justeras under färd.

Skivbromsar Shimano Deore M6000, 203 mm/180mm.

Sänkbar sadelstolpe (dropper post) med reglage på styret.

Däck Schwalbe Nobby Nic EVO SnakeSkin 27.5X2.6”

Vi noterar fäste för vattenflaska i ramen.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Med ordentligt stöd från Bosch-motorn forsar man fram i gott tempo i skogen. Oftast räcker näst lägsta assistansnivån Tour. Visst får man pressa pedalerna, men rejäla motlut forceras oftast i 20-25 km/tim, och efter krönet ökar farten rejält i utförslöporna. Nog kan det finnas hinder bak nästa krök, men den feta skivbromsar och däck av kaliber gör att stoppförmågan är på topp. 

Sedan är jag inne på smala slingrande stigar med stenar, rötter och tvära kast. Inte är det cykeln som i första hand sätter gränserna för balans och manöverförmågan i knepiga situationer. Hur långt man kan pressa cykeln beror mer på åkarens skicklighet - och mod förstås.

Det är klart att underlaget känns men dämpningen tar bort en hel del skak.

Med bra dämpning och stark motor orkar man hålla på i flera timmar utan att känna sig sliten. Kör man på näst högsta motoreffekt e-MTB blir knappt ens svettig. Och så plus för sadeln som hyfsat bred och skonsam.

Betyg: EEEEE

Prisvärde: 

Välutrustade skogscyklar för hårda tag kostar en bra slant. Priset motsvarar nivån på utrustning och prestanda.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Svart, svart, svart. Stora däck och kraftiga dimensioner. Den ger ett rätt tungt intryck. Men motor och batteri är snyggt inbyggda i ramen. Men vem är tillverkaren? Loggan ”Cannondale” är verkligen diskret.

Plus

Stark motor

Fin manöverförmåga

Bra bromsar

Minus

-

Bild: 2019-10/cannondale-moterra-neo-bild-2.jpg
Tio växlar Shimano Deore GS.

Bild: 2019-10/cannondale-moterra-neo-bild-3.jpg
Bosch minsta display Purion.

Bild: 2019-10/cannondale-moterra-neo-bild-4.jpg
Dämpare och gaffel för 130 mm slaglängd. Inte en cykel för värsta hopp-festerna.
FAKTA

Cannondale Moterra Neo 3

Klass:  Lyx 40 000 – 

Pris cirka 44 000 kr

Vikt: 24,1 kilo

Motor: 

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Cannondale

Annons
Annons
Annons