Annons
Annons

Fin åretruntcykel med remdrift

Väldigt bra bromsförmåga, var något vi uppskattade på denna välbyggda Kalkhoff.

Text: Björn Åslund, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Kalkhoff Image 5B Advance har en prislapp i det exklusiva segmentet. Och den lever upp till det. En verkligt gedigen cykel, som säkert fungerar utmärkt även för vintercyklingen, tack vare remdrift och navväxel.

Kalkhoff är en i raden av tyska tillverkare med kvalitetscyklar, företrädesvis med mittmotorer. Kalkhoffs cyklar är tänkt som personliga cyklar, de kör med en slogan ”my bike”. Cykelns ska justeras in perfekt för bara ägaren. Här finns inte snabbkopplingar för att ändra sadel och styre. 

Vi tror den passar utmärkt för både jobbpendling och långfärder. Batteriet är stort på 500 Wh, och räkna med körsträckor bortåt 15 mil under optimala förhållanden. 

Komforten är riktigt bra, framför allt tack vare en sadelstolpe med tydlig dämpning. Dämpningen på framgaffeln (låsbar) har ganska kort slaglängd, och gör inte lika mycket för att fånga vägens ojämnheter. Vi noterar även breda komforthandtag på styret.

Remdrift ska ju minska behovet av underhåll, men anses göra cykeln lite tungtrampad. Men här var det inte märkbart, inte ens när motorn är i viloläge.

Så har vi däcken, Schwalbe Maraton 47 mm breda och de hydrauliska skivbromsarna. Härlig kontroll när man behöver bromsa.

Det är svårt att hitta svaga punkter, annat än småsaker, kanske tyngden på ekipaget. Men frågetecken för hur tung den är, då Kalkhoff inte anger vikten i sina specar. Troligen beroende på att den är byggd för att verkligen hålla med kraftig ram och komponenter. Men tyngden och den öppna ramen gör cykeln lite svårhanterlig om den ska lyftas.

Motor:

Bosch Active Line Plus är ett beprövat motorsystem, med vridmoment 50 Nm. Inte vrålstarkt, men tillräckligt för denna cykel, såvida du inte kommer att dra väldigt tungt och i backar. På plan mark rullar den på fint på lägsta Eco.

I ett långt uppförslut, på högsta Turbo, noterar vi en märklighet. Systemet har ju momentsensor, som borde ge högre motoreffekt ju hårdare du trampar. Men det är tvärtom, jag trampar hårt men displayen visar låg effekt. När jag minskar tramptrycket ökar effekten märkbart. Farten förblir ungefär den samma trots att jag trampar mindre.

Batteriet är väl tilltaget med 500 Wh och inbyggt i det kraftiga ramröret. Vill man inte ladda det i cykeln, är det en enkel match att plocka ur och placera tillbaka det.

Mitt på styret hittar vi den större displayen Intuvia, som kan visa ett antal olika värden. Reglage till vänster på styret fungerar fint med handskar på. Fyra assistanslägen, samt gåassistans.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:

Vad gäller byggkvalitet finns det nog inte mycket att oroa sig över. Ramen förefaller riktigt rejäl. Så här snygga svetsfogar hittar man inte varje dag.

Öppningen i ramen för att byta drivrem, som hålls ihop av skruvar, ser betryggande ut - den skyddas av en gummipackning.

Kablar mellan styre och ram är skyddade av en strumpa. Anmärkning på en lite slarvig dragning av kabeln till sensorn vid bakhjulet. Risk att man hakar i den.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Nivån på utrustningen är hög, vi saknar inget.

Åtta växlar Shimano Nexus i baknavet. Trots elassistans ligger man helst på de lägre växlarna, de högsta är aningen höga i vår smak.

Pakethållare modell kraftig, utan anordning som klämmer paketen, men har fäste för Racktime-systemet. Shimano T445 hydraulisk skivbroms 180 mm fram, 160 mm bak, med mycket god bromsverkan.

Ramlås ingår. Lyse fram och bak som tänds från motordisplayen. Stänkskärmar av plåt, den främre kunde varit längre, för att skydda motorn från stänk.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Cykeln ser ju rejäl ut. Och det avspeglar sig lite i känslan. Kanske inte en cykel för den som vill cykla häftigt och rivigt. Det finns andra motorsystem med mer drag i, å andra sidan räcker Bosch Active Line Plus för de flesta, åtminstone om man vill uppträda med värdighet.

Cykeln är en god helhet ute på cykelbanan. Den är följsam i såväl låga som höga hastigheter och man kan slingra runt i tvära svängar utan känslor av osäkerhet. Och framför allt så får man hejd på färden väldigt effektivt, tack vare breda däck och skivbromsar. Förhoppningsvis har fordonen bakom också bra bromsar.

Cykla med avstängd motor? Det känns att cykeln är tung, det är lite seg att få upp farten, men väl uppe i fart så är den ändå hyfsat lättrampad. 

Betyg: EEEE

Prisvärde:

Betyg: Prislappen ligger högt. Men man får mycket för pengarna; stort batteri, remdrift och bra nivå på utrustningen. 

Betyg: EEE

Utseende/design:

Ramröret, som är hem för batteriet, är väldigt tjockt och ser lite klumpigt ut. Men totalt lite sportigt stuk. Snygg detalj är det smala baklyset i pakethållaren.

Plus:

Stort batteri

Mycket bra bromsegenskaper

Stadig konstruktion

Remdrift

Minus:

Cykeln ganska tung

Bild: 2019-10/kalkhoff-image-5b-bild-2.jpg
Närstudie av remdriften. Till höger om hjulbulten sitter skyddet som döljer öppningen i ramen (som behövs vid remdrift).

Bild: 2019-10/kalkhoff-image-5b-bild-3.jpg
En komfortabel sadel, som sitter på en dämpad sadelstolpe.

Bild: 2019-10/kalkhoff-image-5b-bild-4.jpg
Bosch stora motordisplay Intuvia.
FAKTA

Kalkhoff Image 5B Advance

Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000

Pris cirka 35 000 kr

Vikt: - 

Motor: Bosch Active Line Plus

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Cykellandet, Sundbyberg

Annons
Annons
Annons