Fin familjecykel står på nosen

 Seaside Bike i Skåne är på bettet. Nu kommer de med en ny lastcykel med mittmotor från Bafang och exlusiv NuVinciväxel som kan växlas steglöst i uppförsbackar. Introduktionspriset 29 900 kr är riktigt vasst. 

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Ankomsten av cykeln är minst sagt spektakulär. Den står på nosen på en lastpall med bakhjulet pekande mot himmelen.  Transportsättet är världsunikt och utvecklat av Seaside Bike tillsammans den holländska konstruktören. Med cykeln på högkant blir frakten billigare och skadorna betydligt färre. Cykeln kommer i en skyddande kartonglåda som efter uppackning kan vikas till en lekstuga.  Att fälla ner cykel är enkelt.  I trånga cykelrum kan man ställa upp cykel på nosen igen.  

Trehjuliga lastcyklar brukar  ofta av tradition vara svarta och lite grova. Seaside Bike väljer att kalla dem familjecyklar och vill att de ska vara välkomnande för barnfamiljer. Stor möda är nedlagd på utseendet. Testcykeln är elegant med vit ram, bruna däck och fint lackad låda. Modellen finns även som mörkbrun, där smuts inte blir lika framträdande. 

Men skrällen är en nyutvecklade lastcykel med bra komponenter till ett svårslaget introduktionspris. Den i princip underhållsfria NuVinci-växel i baknavet gör växlandet till en fröjd. Dessutom ingår regnskydd, kapell, sittdynor, lampor och lås . Efter några månader med introduktionspris kommer cykeln kosta 34 900 kr (26 175 kr med premie).

Utrustning

EEEEE

Stor stoppade sadeln med handtag bak, för att kunna lyftas runt cykeln. Två sittbänkar med fyra trepunktsbälten. Barnen ska vara små om fyra ska få plats. Lådan i vattenfast plywood är tillräckligt smal för att cykeln ska slinka igenom dörrar på 80 cm.

Två steg finns på på utsidan av lådan för att kliva i och ur. Under bakre sittbänken ligger batteriet. Där är det trångt när man ska pilla i nyckel för batteriets låsning. Främre bänken går att fälla när man behöver mer lastutrymme. Regniga och kyliga dagar kan lådan täckas med ett kapell med fönster, stor sidoöppning mot trottarsidan och myggnät. Ett skymningsrelä tänder och släcker cykelbelysningen. Av och på kan också ändras med lysknappen. Fram sitter en stark lampa och bak en röd ljuslist på den rejält byggda pakethållaren.

 Hydrauliska skivbromsar gör att kraften fördelas jämt mellan framhjulen. Detta tillsammans med även en hydraulisk broms bak ger kort bromssträcka. Bromsarna kan dras till och låsas på bromshandtagen med små spärrar, som är väl små och tröga.

Motor 

EEEEE

Mittmotorn från Bafang har ett vridmoment på hela 80 Nm, men är ändå lite klen på en tung lastcykel. Den tillåtna maximala märkeffekten för på 250 W för elcyklar är liten när jag med cykel och fotoutrustning väger 170 kg. I en brant backe får jag snabbt välja lägsta växel, full kraft på motorn och trycka till ordentligt på tramporna. Tack vara att mittmotorn driver via utväxlingen i baknavet så räcker kraften. Med en navmotor hade jag inte haft en chans.

 Skärmen går inte att ta loss, är stor och lättläst. Visar hastighet, valt effektprogram och batteriladdning i tio steg. I valt visningsläge ser man kadens, sträcka eller totalt cyklad sträcka. Stora knapparna för att öka eller minska motoreffekt. Med handskar är knapparna för lampor, gå-assistans och visningsläge för små. 

Batteriet på 478 Wh räcker för några mils pendling. Med mycket last, uppförsbackar och hård motvind behöver man hög effekt på motorn. Batterit kan ta slut redan efter ett par mil. Den fläktlösa laddaren är liten och lätt att ta med, räkna med runt 5-6 timmars laddtid.

Byggkvalitet

EEEEE

Riktig plywood i lådan med utmärkt finish. Golvet har en starkt slitlager. Ordentligt infästa bänkar och säkerhetsbälten. Riktigt stark ram som känns trygg även vid snabba undanmanövrer. Dubbelbottnade rejäla fälgar och kraftiga ekrar för att klara tung last.

Cykelkänsla

EEEE

NuVinci-växeln i baknavet är rena fröjden för en fullastad lastcykel. Växlingen sker steglöst, även i uppförsbackar med ett omfång på 330 procent. Men lite större växlingomfång hade varit önskvärt. 

På plan mark rullar cykeln lätt, även om det tar tid att få upp farten. Uppför är en helt annan sak. Utan elstöd blir jag stående i relativt beskedliga backar. Med elstöd med tung last uppför får man använda låga växlar och ha tålamod. Att cykla upprätt i kurvor känns märkligt. Men faktiskt lutar ramen en smula inåt i kurvorna och risken för att välta minskar.

Prisvärde 

EEEEE

 (betyg 4 för ordinarie pris)

För en bra byggd lastcykel med mittmotor, remdrift och NuVinciväxel är introduktionspriset på
29 900 kr rena kapet!

Utseende

Jag tycker om den vita grundfärgen, kryddat med svarta detaljer samt bruna däck och sadel. Cykeln har fina detaljer som de släta stänkskydden, handtag lindat med läderrem, infällt lyse och snygg inredning i lådan. Ser trivsam ut.

Plus

    Följsam mittmotor som ger mer drag i backar.

    Steglös NuVinciväxel kräver minimalt underhåll.

    Inkapslad kedja för mindre kladd och smuts.

    Kan förvaras på nosen.

Minus

    Trångt när man ska fästa och ta loss batteriet.

Totalt: 24/25

Bild: 2018-06/dsc04075.jpg

Bild: 2018-06/dsc04057.jpg
Luftigt kapell för regniga dagar där fyra mindre barn får plats.

Bild: 2018-06/dsc04063.jpg
NuVince växelhandtag, stor skärm och läderrem på handtaget.
FAKTA

Seaside Bike lastcykel med mittmotor

Introduktionspris med tillbehör:
29 900 kr (22 425 med premie)

Vikt: 60 kg

Motor: Bafang Max Drive, 250 W

Batterikapacitet: 468 Wh, (36 V 13 Ah)

Testcykel från: Seasidebike.se

Annons
Annons
Annons