Annons
Annons

Harlem för året runt-pendlaren

 Öppen ram gör att cykeln kan passa för de flesta. Bra om flera personer ska dela på den. 

Text: Björn Åslund, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Batavus, som är en holländsk cykel, har riktat in sig på stabilt byggda elcyklar som fungerar i vardagen. Batavus Harlem E-Go skulle kunna fungera som en året-runt pendelcykel, då den har inkapslad kedja och navväxlar. 

Batavus Harlem E-Go har öppen ram med halvlågt insteg, och den köps ofta av familjer där flera ska dela på elcykeln, får jag höra i butiken. Faktum är att många män numera köper just elcyklar med så kallad damram, just för att sambon eller hustrun ska kunna använda den. Harlem finns också en i herrversion med högt ramrör, då är korgen ersatt av en liten lastplattform.

Till skillnad från många damcyklar med lägre insteg, har den en stark mittmotor och bra hydrauliska skivbromsar. Och skivbromsar är absolut att föredra, framför fotbroms, när man väl lärt sig hantera dem, vilket mest är en vanesak.

En rejält stor korg som rymmer en stor matkasse. Sedan kan man hänga på väskor på pakethållaren. Den är utrustad med Batavus smarta styrlås, som gör att cykeln står stadigt nästan upprätt, när den lastas. En riktigt bra detalj som vi inte sett på andra cykelmärken.

Någon dämpning finns inte, så man får ta till tricket lägre däckstryck, om underlaget blir för skakigt.

Vi tycker att Batavus Harlem borde fungera vintertid. Numera när sopsaltade cykelbanor blivit allt vanligare är det bra med en helt inkapslad kedja. Dock kan kedjeskyddet vara lite trickigt när man ska byta bakdäck. Navväxel är också bra vintertid, då den är mer skyddad. Men å andra sidan har de interna växlarna högre effektförluster än utanpåliggande, så cykeln var lite tungdriven vilket märktes när motorn stod i vila.

Motor:

Mittmotor Yamaha PW. Det är en motor med bra med tryck i på de högre assistansnivåerna (fyra), den har ett angivet vridmoment på 70 Nm. Det märktes också i tunga uppförsbackar, där motorn klarade 23-24 km/tim och drog fint utan utan att sacka. Det kan noteras att den mesta motorkraften kommer vi ganska låg kadens, det är alltså ingen mening att veva pedalerna jättefort.

På de lägsta effektlägena är den rätt försiktig. På lägsta Eco, får man lägga en del eget tryck på pedalerna, för att hålla elcykelfarten kring 25 km/tim. Å andra sidan belönas man med långa körsträckor på Eco, en bit över 10 mil bör batteriet på 400 Wh ge enligt värden på motordisplayen.

Batteriet sitter tajt monterat i ramen, men visar sig vara lätt att ta ur och sätta tillbaka.

Gåassistansen har egen knapp på displayen, vilket gör den lätt åtkomlig. På andra motorsystem är denna funktion betydligt svårare att hitta.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet: Inga frågetecken kring kvalitet på montering och ram.

Betyg: EEEEE

Utrustning: 

Batavus har egentligen allt som bör vara standard:

Skivbromsar, som tar riktig bra. Åtta navväxlar Shimano Nexus. Fram och baklyse tänds från motordisplayen. Punkteringsskyddade Schwalbe däck. Ramlås som kan låsas med kabel. 

Vi önskar en ringklocka med mer ljud i. Pakethållare med kraftig klaff, men kanten framtill som ska hålla emot är i minsta laget. Pakethållaren har klick-in-fästen för Racktime-systemet.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Batavus är inriktad på trygg, bekväm och funktionell vardagscykling. Harlem är en modell som är lite mer på prestandahållet, tack vare motorn som har hyfsat med kraft på de högre effektlägena.

Cykeln känns hur stadig som helst, inget fladder när den körs olastad. Men börjar man lasta tungt framtill i korgen förändras egenskaperna, men det hör till cykeltypen.

Sittställning ganska upprätt, så man har god överblick över omgivningen.

Sadeln, som var så där lagom bred och hård, kändes bekväm för rumpan. Så det kan nog bli rätt många mil innan det börja skava där bak.

Ingen dämpning så gropar och gupp känns. Så cykeln gör sig bäst på släta underlag, om man vill ha komfort.

Många svenska cyklister vill ha fotbroms på denna typ av cykel, men har de väl upptäckt den goda bromskontrollen Harlems hydrauliska skivbromsar så lär de ändra åsikt. 

Betyg: EEEE

Prisvärde: Elcyklar med mittmotor kostar 7000-8000 mer än liknande med navmotor. Priset kring 26000 kr känns om motiverat.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Den har fina linjer, lite lätt sportig trots upprätt körställning. Vill man ha annan kulör än dovt svart, så saknas färgalternativ.

Plus

Goda lastmöjligheter

Duger som vintercykel

Mittmotor med kraft

Skivbromsarna

Minus

Lite tungtrampad utan el

Mesig pling (men snygg ringklocka)

Bild: 2019-10/harlem-3.jpg
Frontlampan sitter högt på korgen.

Bild: 2019-10/harlem-2.jpg
Stänklappen kunde varit lite större för att skydda motorn.

Bild: 2019-10/harlem-4.jpg
Kedjan är inkapslad i ett heltäckande kedjeskydd.
FAKTA

Batavus Harlem E-Go

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 26 000 kr

Vikt: 24,7 kilo

Motor: Yamaha PW

Batterikapacitet: 400 Wh

Testcykeln från: Elcykelpunkten, Stockholm.

Annons
Annons
Annons