Italiensk kullerstensglidare

 Det kan vara riktigt skönt med en väldämpad cykel med feta däck. Efter att ha cyklat med hårda touringdäck, är det en fröjd att fara över gatsten på Lambretta ­Assiano. Men bekvämligheten kostar mycket i räckvidd för den som ska elpendla.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Det finns många skäl till varför man väljer en mountainbike. Låt oss börja med ursprunget: önskan att cykla i krävande natur. Naturvårdsverket har sagt att allemansrätten inte gäller för elcyklar och att detta innebär att elcykling i naturen är förbjudet på annans mark utan tillstånd. Det finns dock inga rättsfall som styrker Naturvårdsverkets tolkning. Så det är upp till var en att avgöra vad som verkar rätt och rimligt. 

Assiano är designad för att fungera i väglösa områden. Boschmotorn med sin lilla kedjekrans gör att frigången blir mycket generös, nästan 25 centimeter rakt under motorn. Tyvärr finns inget skydd om man ändå slår i. Den tunna plasten i motorhöljet går lätt sönder om man landar på en sten. Hybridcyklar med korta dämpare gör liten skillnad på stökigt underlag. Men Assiano för-låter det mesta. Cykelns långa dämpare går dessutom att låsa med en knapptryckning från styret. 

När jag bytte från en mountainbike till en touringcykel med samma -motor och batteri, kom jag plötsligt åtta mil istället för sex på en laddning. Komforten med feta däck och det suveräna väggreppet kostar mycket el och räckvidd. På Assiano frestas jag ofta att öka elstödet ett snäpp från det lägsta eco-läget. Då minskar räckvidden till hälften! Med mer elstöd kan man behöva ta med sig laddaren, om man har runt 15 kilo-meter till jobbet. 

Bild: 2018-04/dsc02095.jpg
Effektprogram byts med tummen.

⇒    Byggkvalitet

Förutom bristen på has­plåt på motorns under­sida, är Assiano mycket välbyggd. Stum och stark ram med ovanligt fin ihopfogning. Alla kab­lar är dragna invändigt i ramen, utom de för bromsarna, som är väl uppfästa och skyddade genom sin placering. Det finns inget glapp i styrled, trampor, framgaffel eller styre. Ett fint bygge!

⇒    Utrustning

Sadeln är i sann MTB­-anda: hård och minimalistisk, ger bra kontroll. Styret är relativt brett och mycket stumt. Fina handtag med skönt stöd för handloven. Trampor i lättmetall med reflexer. Kedjan är naken förutom ett litet skydd vid den främre kedjekransen. 

Som vanligt kommer MTB-modellerna strippade. Den som vill pendla med Assiano bör komplettera med godkänt lås och stänkskärmar, lösa eller fast monterade. Den asketiska inställningen gör att cykeln saknar lyktor eller ens ett strömuttag för belysning. Den händiga kan dra ut en sladd från elsystemet, alternativt använda usb-uttaget i skärmen som strömkälla. Nog borde det finnas en smidigare lösning för våra mörka vintrar? 

Nio Shimano Deore­växlar med en smidig Altusväljare på styret, som visar vilken växel som används. Omfånget är bra men jag skulle gärna ha ytterligare en riktigt stor kedjekrans för att klara riktigt utmanande backar. Skivbromsarna övertygar inte riktigt. Ibland skrapar de fast cykeln är alldeles ny. Shimano BRM 396 med 180 mm skivor ligger en bit under Shimano Deore-bromsar i pris och prestanda.

⇒    Cykelkänsla

Det är en speciell frihetskänsla att kunna åka rakt över ruff, ojämn mark, utan att cykeln hoppar och far. Utan el känns cykeln dock klumpig. Man får verkligen ta i för att hålla farten. Med el rinner det på smidigt och nu är växelomfånget lagom. Även riktigt branta backar klarar jag, med stöd av de högsta effektprogrammen. Cykeln är stabil i styrningen, känns trygg även när jag cyklar utan att hålla i styret. Lagom framåtlutad position för aktiv cykling med bibehållen uppsikt.

⇒    Motor

Bosch är ett välbeprövat och tryggt motorval. Här i mittmodellen Performance med fyra effektsteg, som ger bra med kraft. Motorn är relativt tyst. Batteriet på 400 Wh tar mindre plats än motsvarande från Yamaha. Laddaren är liten och fläktlös, lätt att ta med. Laddtid cirka 3,5 timmar för tomt batteri. 

Den monokroma skärmen Intuvia är löstagbar och tillräckligt stor för att lätt kunna läsas på avstånd. Förutom knapparna på skärmen finns en liten smidig manöverpanel bredvid vänster handtag för att ändra effektläge och visning på skärmen. Intuvia har ett eget batteri som laddas under färd. Efter en cykeltur kan man ta med sig skärmen in och titta igenom all information som cyklad sträcka, tidsåtgång etcetera. 

⇒    Utseende 

Assiano har fått sitt namn från en stadsdel i Milano, med en historia ända från romartiden. Cykeln är klassisk och samtidigt modern. Enkel ren ram utan tjafs. Den svarta matta lacken bryts av sparsmakade accenter i klarrött och vitt samt en tunn bård med italienska flaggan. Vilsamt för ögat och inte alls tråkigt. 

Plus

    Pålitlig pigg motor.

     Utmärkt dämpning som lätt kan låsas.

    Stark stum ram ger bra stabilitet.

Minus

    Inget vettigt skydd för motorns undersida.

    Enkla skivbromsar.

    Inget cykellås eller ström för cykellampor.

Bild: 2018-04/dsc02098.jpg
Asketisk sadel för full kontroll.

FAKTA

Lambretta Assiano

Cirkapris: 26 990 kronor

Vikt: 24,8 kg

Motor: Bosch Performance mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh
(36 V 11,1 Ah)

Testcykeln från: Swebike.se

Annons
Annons
Annons