Lifebike: En brukscykel med motor i bakhjulet

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

De flesta elcyklar har sin navmotor i bakhjulet. Men denna Lifebike satte den i bakhjulet. Lifebike C-MUTE UNI G7 är främst en brukshoj för färd på jämnare underlag.

Med motorn i framhjulet, som är vanligare, fördelas drivkraft på både fram och bakhjul. Men en motor i framhjulet kan lättare spinna loss på vintern, då merparten av cykelns vikt ligger på bakhjulet. Så det kan ha en poäng med motorn bak främst i halt väglag, där den mesta tyngden finns. Nu var det sommarväglag vid testen, och vi upplevde inget speciellt.

Själva cykeln och ramen känns rejält byggd, men med ett par undantag. Motor i bakhjulet gör att Lifebike valt utanpåliggande växlar, och cykeln saknar fotbroms som tydligen tillhör den svenska cykelkulturen. Men det är inget att sörja över, den har istället skivbromsar som tog alldeles utmärkt. Skivbromsar innebär dessutom kortare reaktionstid, då man kan cykla med händerna på bromshandtag.

Lifebike C-MUTE UNI är ingen äventyrscykel, snarare en brukshoj för de dagliga transporterna i stan och förorten. Ramen saknar dämpning så den passar bäst på asfalt. Korgen fram och pakethållare gör att en hel del last får plats. Men pakethållare bak är lite väl enklel, väskor på sidan klarar den säkert, men klaffen som ska hålla paket kändes inte betryggande.

Den känns inte som en elcykel för den som ibland vill cykla med motorn avstängd för att få motion. Den är definitivt trevligare med motorn i aktivt läge.

Cykeln vi testar från Elcykelvaruhuset är cirka 1,5 år gammal demo-ex. De nya cyklarna har sålt slut. Men testcykeln är i stora drag den samma som säljs idag, dock med skillnad på en punkt, vi återkommer till det…

Motor:

Jodå, motorn i bakhjulet känns ganska stark och driver på bra i uppförsbackar, och undan går det i synnerhet på högsta effektläge 5. Hastighetsmätaren var ibland uppe på 27-28 km/tim, men det kändes nästan ännu fortare.

Orken kommer främst i lite högre hastigheter. När man startar efter stopp går det lite segt i början, och man får trycka till ordentligt på pedalerna för att få upp ekipaget i fart.

När man trampar på är det är lätt att hamna i ett läge där man bara roterar tramporna med minimal kraft, för att motorn helt enkelt sköter grovjobbet. Bekvämt för den som inte orkar lägga så mycket kraft på tramporna, men det belastar motor och batteri.

Motorn har fem effektlägen, som också är hastighetsbegränsade. Läge 3 kändes lagom i stadstrafik när det rullar på, men när det går sakta var 2 bättre, och vi hoppade gärna till 4 eller 5 när det var fritt fram. I stadstrafik får man rätt ofta ändra effektläge, för att ha ett passande läge. Att köra konstant på högsta 4 eller 5 i stan funkar inte riktig, då motorn driver på lite väl bra faktiskt.

Motorn regleras från en rotationssensor vid pedaler. När man trampar så drar motorn. Då cykeln har skivbromsar så är det lätt hänt att man gör bakåttramp när man saktar in. Sådana tramp kan få den starka motorn att reagera rätt tydligt. Då är det skönt med effektiv skivbroms.

Motorns egenskaper gör att denna elcykel passar bättre i trafik där man får trampa på i relativt jämnt tempo utan stopp eller större ändringar i hastighet.

Men testexemplaret är alltså inte årets modell. Vi får ett samtal från Elcykelvarhusets vd Peter Klangsell, som berättar att styrningen av motorsystemet har ändrats så att den drar mjukare. Bra idé, tycker vi, då testcykeln styrning kändes lite kantig.

Det blir en testrunda på drygt två mil, mest på effektläge 3. Vi kunde följa batteriets status på motordisplayen och drar slutsatsen att batteriet på 400 Wh bör räcka för cirka 5-6 mil (det var 4 av 5 prickar på displayen vid slutet av testet). Displayen visade också hur batteriet klarade belastning, i många backar försvann två av fem prickar (som visar spänningsfall) vilket avslöjar att batteriet inte riktigt klarar hård belastning. Vid ett tillfälle i en riktigt lång seg backe så var det fyra prickar i början men bara en prick vid toppen av backen. Men efter en stund så är det fyra prickar igen. Känns inte som att batteriet mår riktigt bra av hård belastning.

Motordisplayen på styret är tydlig och lätt att läsa av. Batteriet är lätta att lossa och sätta tillbaka.

Betyg: 3 (under förutsättning att styrningen är mjukare, annars 2)

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Byggkvalitet:

Själv cykeln känns bra och stadigt byggd. Men pakethållaren drar ned betyget.

Betyg: 3 

Bild: 2020-06/lifebike-c-mute-uni-g7-bild-2.jpg
Klaffen på pakethållaren var väldigt enkel.

Utrustning: 

De mesta av utrustningen verkar bra, men med två undantag:

Bak och framljus tänds automatiskt vid mörker.

Hydrauliska skivbromsar, som var riktig effektiva

Nio utanpåliggande växlar Shimano Acera.

Ramlås Abus Shield 5650 som kan låsas med vajer. Godkänt av SSF.

Plingklockan alltför enkel, den hörs knappt i bullrig trafik.

Pakethållarens klaff (som håller paket) såg bräcklig ut.

Betyg: 3

Bild: 2020-06/lifebike-c-mute-uni-g7-bild-3.jpg
Kopplingsdon för ström till motorn. Detta ska delas om bakhjulet måste lossas.

Cykelkänsla:

Cykeln i sig känns helt okej, konstruktion känns stadig och säker i grunden. De kraftfulla hydrauliska skivbromsarna bidrog verkligen till trygghet. Man har god kontroll över bromsverkan, och det blir snabbt stopp om det dyker upp hinder.

Ska man färdas i någorlunda jämt tempo så fungerar denna Lifebike C-MUTE UNI bra, motorsystemet drar ju riktig bra. Men blir det mycket ändringar i tempo och många stopp så är motorns egenskaper inte optimala. Man vill ju inte gärna behöva växla och ändra effektnivå (vilket man helst bör göra) samtidigt och ofta.

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Bild: 2020-06/lifebike-c-mute-uni-g7-bild-4.jpg
Stor och tydlig display.

Prisvärde: 

Vi skulle nog vilja pruta några tusenlappar, då cykeln inte fri från skönhetsfläckar. Visserligen har den flera goda egenskaper, tycker ändå att en cykel med denna prislapp borde ha ett batteri som inte tappar spänning vid tung belastning. 

Betyg: 2

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utseende/design:

Cykel med öppen ram och cykelkorg, det ser ju trevligt ut. Vi uppskattar att man lyckats pressa in batteriet i ned ramröret på ett ovanligt diskret sätt. Mycket mindre i ögonfallande än på många andra elcyklar. Fina handtag som matchar däckens färg.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Plus

+ Stark motor

+ Bra skivbromsar

+ Automatisk belysning

Minus

– Batteriet tappar spänning vid tung belastning.

– Ringklockan hörs knappt i trafiken.

– Pakethållarens klaff väldigt enkel.

Totalbetyg: 14/25

Fakta– Lifebike C-MUTE UNI G7

Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000

Pris cirka 18 995 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Bakhjulsmotor

Batterikapacitet: 400 Wh

Testcykeln från: Elcykelvaruhuset, Stockholm

Läs mer