Lyxåk med extra allt

Utrustad med Abs-bromsar, helljus, steglösa växlar, heldämpning och rem istället för kedja är                 Riese & Müllers Homage en dröm för åretruntpendlare. I alla fall för de som föredrar en upprätt sittställning, värdesätter hög komfort – och har råd.

Text: Lotta Hedin. Foto: Ola Jacobsen. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Av alla påkostade detaljer på denna cykel är det först och främst de låsningsfria bromsarna som väcker uppmärksamhet. Riese & Müller är först med låsningsfria bromsar från Bosch på elcyklar, något som börjar kännas motiverat på cyklar som är så tunga som denna: 29 kg. 

Efter ett antal mils provkörning är det dock inte främst bromsarna, utan cykelns många andra goda egenskaper som tilltalar mest. Den steglösa växlingen som styrs med ett ”gasvred” på ena handtaget gör framfarten härligt mjuk. Att den har remdrift istället för kedja och att växlarna är inkapslade i baknavet kan också kännas lockande för åretruntcyklisten som är van att få tvätta rent från salt och hålla på och smörja kedjan vintern igenom. Här är det bara att skölja av. 

På denna cykel går det även att koppla på ett extra batteri för att få dubbel räckvidd, men det får man i så fall köpa till. Sittställningen är upprätt och med cykelns heldämpning och tjocka däck färdas man bekvämt och lätt tillbakalutad. Problemet är bara priset: 65 000 kronor i detta utförande. Men har du råd kommer du trampa fram med en känsla av att äga världen.

Motor:
Mittmotorn Bosch performance CX med en maxeffekt på 540 W och vridmoment 75 Nm ger bra och jämn kraft och är också mycket tyst. Men trots att den beskrivs som ”väldigt sportig” ger den inte så värst riviga starter. Man måste också vara med och justera växeln på styret. Detta är inte den sortens elcykel där man kan trampa runt på en och samma växel och ändå
alltid få kraft upp för backen eller från stillastående. Är man inte med och vrider ner på ”växel-
vredet” så blir det väldigt trögt. Men bara man lär sig detta blir kraftöverföringen väldigt följsam. Remdriften och de steglösa växlarna där man bara vrider upp och ner motståndet hjälper till att öka den sköna, mjuka känslan.

Det finns fyra assistlägen: Eco, tour, e-MTB och Turbo. Ett stort plus är att displayen sitter fast med en magnet och är lätt som en plätt att ta loss. Beräkningen av räckvidd beter sig dock lite underligt. Den bygger förstås på tidigare cyklade kilometrar, men även om landskapet kan se olika ut från en tur till en annan är det märkligt hur jag en morgon beräknades ha längre räckvidd kvar i batteriet efter 1,6 mils cykling än vad jag hade när jag startade.

Betyg: EEEE


Byggkvalitet:
Materialen känns gedigna och konstruktionen verkar kvalitetsmässig och genomtänkt ner på detaljnivå. Det finns bara en liten sak att anmärka på: Om man tagit loss batteriet och ska sätta fast det i ramen igen (där det ligger integrerat) måste man använda nyckeln. Onödigt – det är betydligt smidigare om batteriet bara går att klicka i utan nyckel när man kommer kånkandes på cykelväska och hjälm och ska iväg.

Betyg: EEEEE


Utrustning:
Cykeln är utrustad till tänderna. Även lås ingår, ett Abuslås med larm. Ett tips: provöppna det en gång hemma innan det är skarpt läge. Annars riskerar du att dra väldigt mycket uppmärksamhet till dig – om du som undertecknad står och fumlar med nycklarna lite för länge och inte har det rätta handlaget. Då tjuter det. Men nu vet vi att låset fungerar.

De låsningsfria bromsarna skiljer ut denna cykel från mängden. Och visst blir stoppsträckan kort och kontrollerad även från höga hastigheter. Abs:en hjälper också till när det ligger fläckar med löst grus på körbanan, som det ju ofta gör på våren. Men man ska inte tro att de räddar en från alla sladd-vid-broms-situationer. Vrider man på styret och har framhjulet snedställt kan inte abs:en hjälpa till om fästet släpper. Över lag fungerar bromsarna bra och känns tillförlitliga, men jag blir ändå inte helt övertygad om att låsningsfritt är något man absolut måste ha på en elcykel i den här klassen.

Betyg: EEEEE


Cykelkänsla:
Det är väldigt bekvämt att cykla på den här cykeln. Å andra sidan går det inte att komma ifrån att cykeln är ordentligt tung. Det är en ordentligt seg uppgift att cykla utan batteriassistans. Även med assistans lutar känslan lite mer åt köra HD-hållet. Man mer cruisar fram än dansar lätt och ledigt. 

Betyg: EEEE

 
Prisvärde:
Det är svårt att göra en cykel för 65 000 kronor som känns prisvärd. Men man får vad man kan förvänta sig för ett sådant högt pris – en cykel som känns riktigt gedigen och andas kvalitet.

Betyg: EEE


Utseende/design:
En snygg stilren cykel som ser exklusiv ut, med ett undantag: Ovanför pedalerna där ramen är ihopsatt är fogen grov på ett sätt som inte riktigt stämmer med intrycket man får av cykeln i övrigt. Kanske vill Riese & Müller medvetet skapa lite pansarvagnskänsla, så att man ska förstå vilken hållbar pjäs detta är?

Totalt: 21/25 

PLUS

• Hög komfort.

• Mjuk och följsam kraftöverföring.

• Tyst.

• Löstagbar display.

• Välutrustad.

MINUS

• Dyr.

• Tung.

Bild: 2019-07/1563482002_aoe-test-riesemuller-5254.jpg
De olika assistlägena visas med olika färg på displayen. Turboläget är rött.

Bild: 2019-07/aoe-test-riesemuller-5358.jpg

Bild: 2019-07/aoe-test-riesemuller-5389.jpg
Cykeln är utrustad till tänderna. Även lås ingår, ett Abuslås med larm.
FAKTA

Riese & Müller, Homage GT Touring.

Klass: Lyx.

Pris: cirka 65 000 kr.


Vikt: 29 kilo.


Motor: Bosch Performance CX.


Batterikapacitet: 500 Wh.


Testcykeln från: Elovelo.

Annons
Annons
Annons
Annons