Mycket cykelkänsla i lätt pendlarhoj

 Cannondale Quick Neo Tourer är en välutrustad pendlingscykel.
Trevlig att cykla på, även med avslagen motorn. Trots stora hjul är den kvick
i svängarna. En ny favorit bland lite enklare cyklarna med mittmotor.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Snygg tänker jag när jag ser de rena linjerna och sobra färgen. Har välbeprövad motor från Shimano samt bra växlar och bromsar till ett hyggligt pris. Men testturen börjar dåligt. Cykeln, som har levererats i en kartong till redaktionen, drar hårt åt vänster. Tillsammans med en cykelmekaniker upptäcker jag att framgaffeln är krökt, troligen en transportskada. Hjulet har flyttats ett par centimeter åt sidan.

När jag väl vant mig vid framhjulets vänstertendenser är detta en riktigt trevlig bekantskap. Quick Neo Tourer rullar så pass lätt, att jag cyklar flera kvarter utan elstöd, utan att ens tänka på det. Den kändes som en vanlig cykel, om än lite tyngre. Få cyklar har så liten skillnad när man slår av och på eldriften. Sålunda en utmärkt cykel för den som ibland vill få mer motion och njuta av tystnaden med eldriften avslagen.

En förklaring till att det känns så lätt att trampa, är att cykeln finns i fyra storlekar. Rätt geometri och sittposition betyder mer än man kan tro för att få en effektiv cykling. Styret har en fast höjd. Med sadeln upphissad en decimeter högre än styret, sitter jag framåtlutat men ändå bekvämt och med bra uppsikt. Cykelglädjen har vaknat och nu vill sträcka ut med min nya bekantskap. 

Utrustning:

EEEE

Smal sportig sadel för mer aktiv cykling. Bra cykellykta fram och rejäl diodljus bak som syns utmärkt. Den smala pakethållaren är väl förankrad i ramen och tål 20 kg. Gjord mer för att hänga på cykelväskor än att ha last på ovansidan. Släta sobra plastskärmar som dock är för korta för att skydda byxben, skor och motor i slaskväder. Sköna hårda cykelhandtag med fint stöd för handloven. Cykelstödet stannar distinkt när det fälls ut.

Shimano M365L hydrauliska skivbromsar med 160 mm skiva fram och 140 mm bak. Den stora skivan fram gör verkligen jobbet när den ska ta hand om den mesta av kraften i inbromsningen. Dämpare på många hybridcyklar brukar vara för korta för att göra någon större nytta. Men här finns SR Suntour NRX-D med hela 63 mm slaglängd. Den gör skillnad på ojämnt underlag. Det går att justera hårdheten i dämparen och även att låsa den helt. 

Shimano Deore växlar är ett rimligt val för denna prisklass. Tio kedjekransar i bak ger ett växelomfång på 327%, bara aningen större än navväxeln Nexus 8. I riktigt branta backar saknar jag en elfte större kedjekrans. Dubbelbottnade fälgar med rejäl höjd ger lätta och starka hjul.

Motorsystem:

EEEE

Shimano Steps kom 2013 och är ett välbeprövat motorsystem. Har ett maximalt vridmoment på 50 Nm vilket är lite blygsamt om man jämför med konkurrenter med upp till 80 Nm. Shimano är också lite mjukare i starten än de rivigaste konkurrenterna. Men Shimano hänger med ovanligt bra vid hög kadens, när tramporna far runt som lärkvingar. Lätt att byta visningsläge och effektprogram med knapparna intill handtaget.

Displayen är monokrom, löstagbar och lagom stor för att kunna läsas lätt. Här finns all sedvanlig information om hastighet, valt effektläge, cyklad sträcka, kadens, laddningsgrad etcetera. Tyvärr inget usb-uttag för att till exempel ladda mobilen under färd. Shimanobatteriet är på 418 Wh vilket börjar kännas aningen litet men helt rimligt i den här prisklassen. Tar ca 4 tim att ladda.

Byggkvalitet:

EEEE

 En stum, väl sammanfogad aluminiumram som klarar snabba undanmanövrar med glans. Alla kablar har dragits invändigt i ramen och ligger väl skyddade, utom broms- och växelkabel för bakhjulet som sitter uppfästa på undersidan av kedjerören i en utsatt position. Tramporna i lättmetall verkar vara av lite enklare sort. 

Cykelkänsla:

EEEEE

Cykeln är lättsvängd och lätt att trampa tack vare sin fina geometri. Tar batteriet slut är det ingen större sak att fortsätta utan eldrift. Shimanomotorn lät aningen högt vilket kan bero på att den var alldeles ny. Dämpningen gör att man åker mjukt även med hårdpumpade däck. En lätt cykel som inbjuder till långturer.

Prisvärde

EEEE

I detta prisläge får man en snygg cykel med bra komponenter och utmärkt geometri på ramen.

Utseende:

Sobert grå enkel ram med sparsam dekor tilltar mig. Elegant sadel, smäcker pakethållare, rena svarta skärmar och ett rakt styre ger harmoni och enkelhet. Men det klumpiga batteriet har fått en splittrad grafisk utformning som snarare stör än bidrar till helheten.

Plus

    Bra dämpning med lite längre slaglängd.

    Utmärkt sittposition för aktiv cykling.

    Förhållandevis lätt.

Minus

    Batteriets dekor stör en annars elegant cykel.

    För litet växelomfång för riktigt branta backar.

Totalt: 21/25

Bild: 2018-06/dsc04096.jpg
Rejäl slaglängd på dämpningen och utmärkt cykellykta.

Bild: 2018-06/dsc04106.jpg
Vida byxor kan lätt fastna i kedjan.

Bild: 2018-06/dsc04103.jpg
Smäcker pakethållare för att hänga cykelväskor.
FAKTA

Cannondale Quick Neo Tourer

Pris: 23 900 kr ( 17 925 med premie)

Vikt: 22 kg

Motor: Shimano Steps E6000 mittmotor

Batterikapacitet: 418 Wh, (36 V 11,6 Ah)

Testcykel från: Cannondale.com

Annons
Annons
Annons