Mycket elcykel för liten prislapp

⇒ Till Biltema går man inte för att köpa den häftiga hojen med värsta utrustningen. Hit lockas man av de små prislapparna är ovanligt små. Det behöver inte betyda skräp. Vi har stött på många elcyklister som är nöjda med Biltemas billiga elcyklar, även om de inte är de fräsigaste.

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Yosemite Low Step 28 är också en elcykel som ger förvånansvärt mycket för pengarna. Det är en fullt fungerande elcykel som borde passa för många cyklister om man nöjer sig med ett lite enklare utförande och inte ska dra tunga lass i backar. 

Främst en cykel för bra underlag och turer i stan. 

Granskning och testcykling ger inte upphov till några frågetecken. Men den låga prislappen pekar på kompromisser någonstans, så vi skulle nog avråda från hårdkörning på vintern och gärna lite extra omsorg.

Ramen med lågt insteg underlättar när man ska kliva på. Den upplevs som stadig vid färden, har bra bromsar, och faktiskt hela sju växlar.

Kan vara ett riktigt fynd, om den håller länge. 

Biltema har cykelverkstad i sina varuhus, så hjälp ska finnas om elsystemet krånglar. Reservbatteri kostar 2 499 kronor.

Utrustning

EEE

Sju inbyggda växlar Shimano Nexus, vilket är mycket för denna prislapp. 

Fotbroms bak, fälgbroms (v-broms) fram, och bra bett i bromsarna. 

Baklyset drivs av motorbatteriet. Fram sitter en batterilampa.

Täckande kedjeskydd. 

Korg i konstrotting.

Bred sadel i PU-läder (natur- och syntetmaterial)

Pakethållare med både klaff och remmar.

Trampor i metall. Skärmar i plast.

Lås saknas.

Motor 

EEE 

Framhjulsmotor med tre assistansnivåer. På nivå 1 driver motorn upp till 15 km/h, med 2 till 20 km/h och 3 till 25 km/h. Därmed väljer man företrädesvis nivå 3, eftersom de lägre är fartbegränsade. Man kan alltså inte köra fort på nivå 1 och trampa mer och snåla på batteriet.

Motorn drar ganska mjukt på lägre effekt, och ger inga rivstarter. Det är en liten fördröjning från det att man börjar trampa till att motorn driver tydligt, viket är bra så att den inte sticker iväg oväntat när man rör pedalerna. Men den har kraft nog för ganska branta backar på högsta assistans, även om man förstås får trycka på en del på pedalerna.

Enkel kontrollpanel på styret, där man väljer assistansnivå och och kan se batteriets laddning. Kontrollpanelen är liten, och det är lätt hänt att man råkar stänga av el­assistansen av misstag, men den kan startas igen under färd.

Ingen cykeldator som på många dyrare elcyklar, där man kan få upp detaljerad data om hastighet, körsträckor, service, batteriets status och möjligheter att ändra inställningar.

Systemet startar på de effektläge man hade vid förra färden, och det kan göra att färden startar på högsta effekt, vilket kan vara lite överraskande.

Batteri på 360 Wh är lite mindre än hos dyrare konkurrenter, och uppges hålla cirka 500 laddcykler. 

    

Byggkvalitet

EEE 

Liten prislapp gör förstås att konstruktionen inte kan vara lika hållbar som på mer exklusiva cyklar. Men några uppenbara brister syns inte, även om Biltema valt enklare delar och komponenter för att hålla nere prislappen. 

Cykelkänsla

EEE

Low Step är ju inte precis värsta sportcykeln, och känns något sävlig i sitt temperament. Men samtidigt en ganska stadig och trygg cykelkamrat, där det är du som är herre över färden.

Man kunde tro att en elcykel med så robust framtoning är tungtrampad utan el, men så är icke fallet. Visst känns alla kilona när man ska öka farten, men vid jämn fart trampar man den förvånansvärt lätt. Elmotorn drar ungefär som man kan förvänta sig med 250 watt i framhjulet.

Vill du sitta upprätt eller lite mer framåtlutad? Styrstammen går att justera, och vinkla så det finns stora möjligheter att hitta en bekväm position. 

Prisvärde 

EEEE 

Konkurrenterna tycker nog att Biltema prisdumpar elcyklar, med tanke på prislappen. Cykeln är lite enklare förstås, men några stora frågetecken hittar vi inte, förutom en viss undran över hållbarhet på sikt. Så man får mycket elcykel för pengarna. 

Utseende

Low Step är inte elcykeln man köper för den häftiga formen. Lågt insteg och upprätt körställning sänder signaler om stillsam pensionärscykling. Men visst ska man ha en elcykel på äldre dagar. Och varför inte en mintgrön, det piggar upp. Den finns också i svart kulör.

Plus

    Liten prislapp.

    Riktigt lågt insteg.

    Rullar bra utan el.

Minus

    Inget lås.

    Hur länge håller den?

Betyg: 16/25

Bild: 2018-09/yosemite-low-step-28-bild-6.jpg
Frontlyset drivs av egna batterier. Bakom syns navbromsen, som tog bra.

Bild: 2018-09/yosemite-low-step-28-bild-5.jpg
Baklyset kan ställas in så att det alltid lyser när man slår på elsystemet. Rejäl och bred pakethållare.

Bild: 2018-09/yosemite-low-step-28-bild-4.jpg
En enkel motordisplay, som egentligen bara kan reglera assistansnivå och visa batteriladdning.
FAKTA

Yosemite Low Step 28

Klass: Budget

Pris: 7 999 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Navmotor
i framhjulet

Batterikapacitet: 

360 Wh

Testcykeln från:
Biltema Norrköping,

biltema.se/norrköping

Annons
Annons
Annons