Mycket hybrid för pengarna

 Under 24.000 för en hybridcykel med Bosch Active Line mittmotor. Det är inte ett pris i överkant. Så vad är då den svaga punkten? Cykeln saknar lås, värreän så är det nog inte.

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Bergamont är en tysk tillverkare, som importeras av svenska Scott Sports. Den aktuella modellen E-Horizon 6.0 finns med unisex-, dam- eller herram.

Bergamont är ännu en tysk cykeltillverkare med lite högre klass på komponenter. Resultatet blir därefter. En cykel som är svår att hitta frågetecken kring. 

Som köpare riskerar man inte att bli besviken. Frågan är snarare om man har glädje och uppskattar cykeltypen. Den saknar ju exempelvis
fotbroms som många svenska cyklister vill ha. Och sittställningen är framåtlutad, inte alla vill ha det så.

Vi tror att denna Bergamont passar för cyklister som gärna trampar långa distanser, ett antal mil. Ja, kanske till och med riktiga långturer. 

Bosch Active anger körsträckor på upp till 175 km vid optimala förhållanden, då på lägsta assistansnivå, så cyklisten får lägga en del kraft också. Cykeln är riktigt lättrullad, så den passar bra för motionärer eller om batteriet skulle bli tömt.

Bergamont E-Horizon 6.0 är inte någon unik cykel. Liknande hybridcyklar med mittmotorn, med samma nivå på komponenter, finns från fler tillverkare. 

Mer än smaksak vilket märke man vill ha på ramen.

Bergamont har fler modeller av E-Horizon, med lite högre prestanda.

Bild: 2018-09/1536821664_bergamont-e-horizon-6.0-bild-5.jpg
Ställbar framdämpning. Bra led-belysning skingrar mörkret.

Utrustning 

EEEE

Cykeln har egentligen allt man normalt behöver, förutom lås. Utrustning på en nivå som prislappen anger.

Hydrauliska skivbromsar Shimano BR-M315, 180/160 mm.  Nio utanpåliggande växlar Shimano Deore. Schwalbe Energizer Plus-däck, punkteringsskyddade.

Selle Royal sadel, ganska hård, passar för långturer. Kraftig led-belysning fram, och lyse bak. Fjäderdämpare fram, som var hyfsat mjuka.

Motor

EEEE

Active Line är Boschs enklaste system av typ mittmotor. Det har sensorer som känner av hur hårt man trampar, Vilket syns på displayen där en stapel åker upp och ner i takt med ansträngningen. 

När cyklingen går lätt, så ger motorn nästan inget krafttillskott alls. Måste man trycka på i en backe så blir det ändå tydligt mer kraft. På högsta nivå Turbo så trycker den tydligt på. Kring 26 km/tim stannar motorn mjukt.

Bosch Active Line har måttliga 40 Nm i vridmoment, vilket märks i jämförelse med andra mittmotorer. Klöset i bakhjulet är ganska måttligt, vilket dock inte betyder att den är orkeslös i backar. Dock vid snabb acceleration känns den lite tam.

Något vi uppskattar är den låga ljudnivån. Motorn hörs knappt.

På styret hittar vi den större displayen (cykeldator) Bosch Intuvia som har många funktioner. Förutom de vanliga hastighet, distans och batteri hittar vi bland annat symboler som visar när det är dags att växla, och knapp för belysning. Displayen kan plockas bort för att minska stöldrisken. Dessutom har den usb-port för att ladda usb-enheter.

Bergamont specar att cykeln i bästa fall ska kunna rulla 175 km på en laddning. Låter väldigt långt, så vi höjer ett frågetecken för den siffran.

Batteriplaceringen är smart. Det sitter integrerat i ramen dolt av en panel. Dels slipper man den fula klumpen på ramröret, dels skyddas kontakterna mot fukt. Batteriet är enkelt att ta ur och sätta tillbaka.

Byggkvalitet

EEEE

Vi kunde inte se några tveksamheter i konstruktionen. Vi noterar bland annat att elkablarna är dragna inuti ramen, och att kabelgenomföringar är tätade med bussningar. 

Cykelkänsla

EEEE

Vi kan väl inte säga att denna Bergamont sticker upp något sätt. Den rullar lätt utan motor, som den bör göra med dessa komponenter. Cykeln upplevs som en enhet, stadig och säker. Du kan lasta en hel del på pakethållaren, som känns ordentligt förankrad. 

Bromsarna gör sitt  jobb som man kan förvänta sig med hydrauliska skivbromsar. Kort och gott, Bergamont E-Horizon 6.0 är ett fullt tänkbart alternativ om man söker en hybrid med mittmotor.

Motorn spinner som en katt, men saknar lite av kattens vassa klor. Kanske inte en cykel för hårdkörning med mycket stopp och start i stan, utan mer för att glida fram längre sträckor i ganska konstant fart.

Prisvärde:

EEEE

Prislappen är lite lägre än många elcyklar med ungefär samma nivå på utrustning. Det enda vi direkt saknar är ett förmonterat lås.

Utseende/
design

Ganska typisk form som elassisterad hybrid, med sportig framtoning. Jag gillar verkligen den pigga dekorfärgen orange, som gör att den sticker ut lite i flocken.

Plus

    Batteriplaceringen
i ramen.

    Långa körsträckor (troligen).

    Lättcyklad utan el.

    Måttlig prislapp.

Minus

    Motorn inte jätte­stark.

    Lås saknas. 

Betyg: 20/25

Bild: 2018-09/bergamont-e-horizon-6.0-bild-2.jpg
Cykeldator Bosch Intuvia har många funktioner, bland annat usb-uttag för laddning.

Bild: 2018-09/bergamont-e-horizon-6.0-bild-8.jpg
Sadeln är halvsmal och ganska fast, bra för långfärder.
FAKTA

Bergamont E-Horizon 6.0

Klass: Premium

Pris: Cirka 24 000 kr

(18 000 kr med premie)

Vikt: 24,2  kg

Motor: Bosch Active Line mittmotor

Batterikapacitet:
400 Wh

Testcykeln från:
Bjöörns Cykel, Nyköping

Annons
Annons
Annons