Annons

Pigg cykel med fint motorsystem

TEST 2020 / En riktigt pigg och stabil cykel, med ett arbetsvilligt motorsystem. Dessutom med skivbroms fram och fotbroms bak. Ecoride Sense bör fungera bra för den flitiga vardagscyklisten.

Text: Björn Åslund

Ecoride Sense har funnits flera år, och har genom åren uppdaterats på flera punkter, främst vad gäller möjliga motoralternativ. Den tydligaste skillnaden mot Ecorides storsäljare Ambassador är att denna har mittmotor från Shimano. Vi valde att testa en cykel med det minsta motorsystemet Steps E5000. Lägger man på några tusenlappar finns cykeln med det starkare Steps E6100, som man kan överväga om cykeln ska dra tungt och i mycket backar. Men frågan är varför man ska betala mer för ett starkare system, vi tycker att Steps E5000 duger riktigt bra.

Tidigare modeller av Sense hade ett batteri på sadelstolpen, som var lite i vägen när man skulle kliva på cykeln, och även gjorde att vissa barnstolar var svåra att montera. Årets modell av Sense har inneburit ett batteri med mindre yttermått och form, och på annan plats, vilket gör att man knappt tänker på batteriets längre.

Vi tror den passar fint som pendlarcykel över ganska långa avstånd. Batteri och motor ser ut att kunna ge riktigt långa körsträckor. Tänker du dig att ibland cykla för motionens skull, ska du veta att den rullar ovanligt lätt utan motor för att vara en elcykel.

Vi tror också Sense lämpar sig för vintertid, bättre än exempelvis den framhjulsdrivna Ambassador. Skälet är att dels att mittmotorn driver på bakhjulet, dels att man har bra kontroll över motorkraften med momentsensor som känsligt känner av hur hårt du trampar. 

Vi tycker den hör hemma på asfalt, bland annat då den saknar dämpning. Gropig vägbana känns ju.

Test-exet av Sense har 28-tums hjul, vilket passar normallånga. Den finns även med 26 tums hjul för kortvuxna under 165 cm.

Bild: 2020-03/ecoride-sense-e5000-bild-3.jpg
Mittmotorn Shimano Steps E5000 räcker för de flesta cyklister, men Sense finns med en starkare motor.

Motor:

Här har vi alltså ett Shimano Steps mittmotorsystem, som driver över bakhjulet via växlarna i baknavet. Steps E5000 är minstingen i Steps-serien, men vi tycker inte det känns särskilt urvattnad jämfört med de starkare Steps. Visserligen endast 40 Nm i vridmoment, men vi tycker ändå att den är förvånansvärt pigg och dragvillig. I synnerhet på högsta effektläge High, där det först i kraftiga uppförsbackar känns att motorn har sina begränsningar.

Räkna med riktigt långa körsträckor, bland annat tack vare batteriet på 500 Wh. Ecoride anger upp till 150 km körsträcka på fullt batteri, vilket vi bedömer rimligt utifrån tidigare tester av detta motorsystem. Dock med reservation att man använder lägsta effektläge Eco så mycket som möjligt. Eco innebär att man får bidra med lite mer trampkraft. 

Motorns respons är snäll, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare.

Tilläggas bör att Steps E5000 är riktigt tyst. I lägre farter hör man ett litet sus nere vid fötterna, men det drunknar snart i vindbruset. 

Batteriet är lätt att lossa och sätta tillbaka (med lås). Batteriet är ganska litet till det yttre, men vi skulle dock önska ett bättre bärhandtag.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Det mesta talar för att denna Ecoride är välbyggd, med bra komponenter. 

Betyg: 4

Bild: 2020-03/ecoride-sense-e5000-bild-4.jpg
Den svart insatsen i korgen är ett tillbehör, som borde vara standard, då det håller kvar småsaker i korgen.

Utrustning: 

Godkänt ramlås Abus 5850 shield, som kan vajerlåsas.

Fram och bakljus som tänds från motordisplayen. 

Sadeln ganska fast.

Sidostöd (med mittmotor går ej centralstöd att montera).

Sense är inte optimal för last. Det glesa gallret i korgen gör att småsaker kan ramla ur (men Ecoride säljer en insats till korgen). Pakethållarens uppåtvinkel i fronten är minimal, så mindre paket ligger inte helt säkra. Detta kompenseras av att pakethållaren är försedd med spännremmar.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Det är bara att erkänna. Vi föll verkligen för denna Ecoride Sense E5000. Exempelvis känslan när man trampar igång med motorn i viloläge - den känns mer som en vanlig cykel än en elcykel trots extra kilon.

Sedan aktiverar vi motorn på lägsta effekt Eco. Den rullar iväg så fint och trevligt, visserligen får man ju trycka på lite på pedalarna. För att nå 25 km/tim utan ansträngning bör man dock öka till Normal.

Själva cykelkonstruktionen känns rakt igenom lyckad. Lågt insteg men ändå en väldigt stabil och följsam cykel. Uppstår en akut situation så väjer du kvickt, och skivbroms fram och fotbroms bak ger korta stoppsträckor när så behövs. Ännu bättre vore förstås skivbroms bak.

Betyg: 5

 

Prisvärde: Strax under 25 000 kr för en välbyggd elcykel med trevliga cykelegenskaper och mittmotor. Detta är nog ett normalt pris.

Betyg: 3

Utseende/design: Kanske är Sense lite stramt elegant med sina raka linjer i ramen. Men det är inte en elcykel man köper för det häftiga utseendet. Plus för att Sense numera har batteri på 500 Wh som är ganska diskret.

Totalt betyg: 21/25

Plus

  • Lättrampad
  • Långa körsträckor
  • Fin att manövrera

Minus

  • Pakethållare kunde vara bättre.
FAKTA

Test Ecoride Sense E5000

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris: cirka 24 995 kr

Vikt: 24 kilo

Motor: Shimano Steps E5000

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Ecoride butik Södermalm Stockholm

Annons
Annons