Så in i skogen roligt …

Till 2019 har Specialized släppt en ordentligt uppdaterad serie e-mtb Turbo Levo. Ramen liknar den senaste versionen av Stumpjumper, och ska vara 3 kilo lättare än tidigare. Vikt cirka 22 kilo, vilket är ganska måttligt för en välbyggd skogshoj.

Text: Björn Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Den testade cykeln är modellen Levo Comp, som bör betraktas om en mellanmodell i serien. Gräver man djupare i plånboken, får man en version med kolfiberram och tjänar cirka 800 gram.

Specialized Levo Comp är knappast en el-mtb man bara glider runt lite fint på skogsstigar. Den är rejält utrustad med urstark motor, skivbromsar med kaliber, styv ram, och heldämpning att den helt enkelt behöver en utmanande terräng för man ska närma sig vad den är byggd för. Och den ska köras hårt.

Det går också att motivera köp av en Levo Comp, för exempelvis jobbpendling. Även på gatan är det en högst trevlig cykel, om man slänger på skärmar. Låser man dämpningen så styvas den upp och svarar tydligare på trampet. Med grova däck och stark motor trotsar den säkert plogade cykelbanor.

Motor: 
Specialized 2.1 motor från Brose har bantats 11 procent jämfört med föregångaren. Motorn kan ge 250 watt kontinuerligt, men upp till till 560 watt under kortare stunder, vilket ska ge 90 Nm vridmoment som mest. Kör man på högsta Turbo-läget blir det förstås kraft så det räcker för bergsklättring.

På lägsta av de tre effekt-
lägena kändes den lite blek i skogen, det passar mer för gatan. Men på mellaneffekt trycker den på ordentligt. Motorn är en fröjd i övrigt, reagerar lyhörd på hur mycket kraft man lägger på tramporna. Ljudnivån är högst måttligt. Vi noterar en gåassistans som är ordentligt stark, vilket underlättar tydligt när man ska släpa hojen i besvärlig uppförslut.

Turbo Levo levereras utan motordisplay, på gott och ont. En display kan ju vara utsatt vid tuff körning i skog, men man saknar ju alla data. Som tillbehör finns en Turbo Connect Handlebar Display. Dock finns mobilappen Missions Control varifrån el-systemet kan styras, ställas in och övervakas. Det finns en rad inställningar, exempelvis ändra respons vid acceleration och nivån på el-assistansen. Appen kan ge diagnoser som visar hur motor och batteri mår, så att man får varningar vid behov.

Batteriet på 500 Watt är fint inbyggt i ramröret, och ska sitta där även vid laddning. Det krävs verktyg för att ut det, vilket förstås gör det lite bökigt när man vill göra cykeln mindre stöldbegärlig.

Betyg: EEEE


Byggkvalitet:
Vi tvivlar inte på att det är kvalitet rakt igenom.

Betyg: EEEE


Utrustning: 
Bakväxel SRAM GX, 11-växlar, 381 % växelomfång. Dämpning fram RockShox Revelation. Bak: RockShox Deluxe RT. 150 mm slaglängd på båda. Låsning av framdämpare (lockout) från styret hade suttit fint.

Breda mtb-däck (Butcher Grid 29x2,6’) i kombination med hydrauliska skivbromsar SRAM Guide RE, med fyra bromskolvar och 200 mm skivor, ger bromsförmåga som heter duga.

Sadel smal och väldigt hård. Sadelstolpe att sänka och höjas från styret (dropperpost).

En flaskhållare fick plats i ramen.

Betyg: EEEEE


Cykelkänsla:
Vi vågar påstå att Specialized Levo Comp lever upp till de förväntningarna som prisnivån sätter. Det går att braka på ordentligt över stock och sten, upp och ner i riktigt svåra kurvor och backar, utan att man känner sig osäker. Inte minst en grym bromsförmåga gör att man blixtsnabbt kan parera alla hinder. Tempot blir gärna högt med gas, broms, sväng och hopp. Du trycker på en hel del själv, snart kommer både puls och svett.

Man utmanas att dra på hårdare och fortare, och det är inte cykeln som sätter gränsen i första hand, utan cyklisten. 

Även ute på gatan är det en högst trevlig cykel. Låser man dämpningen känns den mer som en gatcykel. Balansen är vidunderlig, jag släpper styret och känner inte minsta antydan till fladder. Men utan el går det halvtungt på asfalt.

Stoppförmågan gör riktigt intryck. Värsta retardationen när man klämmer hårt på bromshandtagen. Suveränt om man fläskar på i utförsbackar långt över 25 km/tim och en älg oförhappandes kommer ångande. 

Betyg: EEEEE

 
Prisvärde:
Prislappen gör ju att man småsvettas. Men du får också en elcykel med både prestanda och kvalitet.

Betyg: EEE


Utseende/design:
Allt fler e-mtb kommer med
helintegrerade batteri i ramen. På Levo-serien är batteriet så tajt integrerat i ramröret att knappt noterar det. Motorn är dessutom prydligt inbyggd i ramen.

En kännare avslöjar snabbt att det är en e-mtb av bättre snitt. Men då Turbo Levon har annars en rätt diskret i sin framtoning, så drar den inte till sig uppmärksamhet i onödan. Skogsfolk märker nog inte vilket ”monster” som svischar förbi.

Totalt: 22/25

PLUS

• Häftig att köra fort i skogen.

• Bromsförmågan.

• Stark gåassistans. 

• Appen Mission Control.

MINUS

• Ingen motordisplay.

• Låsning av framdämpare från styret saknas.

Bild: 2019-07/1563548346_specializedlevocompbild4.jpg
Bakväxel SRAM GX, 11-växlar med 381 % växelomfång. Här växlar man effektnivå, samt aktiverar gåassistans.

Bild: 2019-07/1563548378_specializedlevocompbild5.jpg
Finns kontroll även på ramröret.

Bild: 2019-07/1563548386_specializedlevocompbild6.jpg
Bromsarna får riktigt bra betyg. 4 bromskolvar och 200 mm skivor.
FAKTA

Specialized Levo Comp.

Klass: Lyx.


Pris. cirka 59 999 kr.


Vikt: 22 kilo.


Motor: Brose 2.1.


Batterikapacitet: 500 Wh.


Testcykeln från: Specialized Sweden.

Annons
Annons