Annons
Annons

STORTEST: Elina vs Ambassador.

TEST 2020/ Crescent Elina och Ecoride Ambassador är storsäljare i cykelhandeln, sannolikt de mest sålda elcyklarna. Det är välbyggda standardcyklar från etablerade leverantörer, som är utrustade för att fungera i vardagen. De har ramar med lågt insteg, som uppskattas av såväl herrar som damer. Att de säljer mycket beror också på att de ligger i en prisklass som vi svenskar accepterar, mellan 15.000 och 20.000 kr.

Text: Björn Åslund

De har många likheter. Båda har inkapslade navväxlar, navmotor i framhjulet, lås, skivbroms och fotbroms, ganska lågt insteg och lastkorg där fram. 

Men när man granskar de två storsäljarna lite på djupet upptäcker man skillnader med viss betydelse, beroende på vilken typ av cyklist man är. Både cyklarna är av god kvalitet med väl kända komponenter. Båda cyklarna sticker ut positivt på vissa egenskaper, men på några punkter skulle vi gärna se andra lösningar. 

Betyg då? Vi tycker att Ecoride Ambassador är värd ett lite högre betyg (18/25), bland annat då den har ett större batteri och ett något lägre rekommenderat pris. Crescent Elina är lite bättre vad gäller last och har ett smart stöldskydd för batteriet, men totalbetyget dras ned (17/25), av motorsystemets egenskaper och att ramen har tendens att vobbla i hög fart (om man släpper styret). Nämnas bör att Elina har ett smart stöldskydd för batteriet.

Båda dessa cyklar har navmotor, vilket inte är idealiskt om man ska dra tungt och där det är riktigt backigt. Då väljer man hellre en cykel med mittmotor (kallas även centermotor). 

Navmotor fram har också den tråkiga egenskapen att de kan spinna loss i halka. Så dubbdäck är verkligen att rekommendera vintertid på denna cykeltyp.

Nytt för säsongen 2020 är att Crescent Elina har fått skivbroms på framhjulet och en ny typ av stöldskydd på batteriet, som ska göra det obrukbart på andra cyklar.

För 2020 har Ecoride Ambassador fått ny sadel, ny handtag, andra däck och ett bakljus som ska vara mer skyddat.

Till test Crescent Elina (länk)

Till test Ecoride Ambassador (länk)

Vad tycker då reparatörerna?

För och nackdelar med olika elcyklar är inte alltid uppenbart för den vanliga köparen. De som servar och reparerar cyklarna ser andra saker än den vanliga cyklisten. Så vi har intervjuat cykelreparatörer, vad ser de hos Crescent Elina och Ecoride Ambassador. 

Båda cyklarna har framhjulsmotor, vilket innebär elkablar till framhjulet. Dessa kablar måste lossas vid däcksbyte. Tillverkarna har löst detta på olika sätt, och här verkar Ecoride ha fördel.

På Ecoriden är det enkelt att ta loss framhjulet, då det kontaktdon på kabeln som måste delas sitter lätt åtkomligt på gaffeln. 

På Elina sitter kontaktdonet inne i det nedre ramröret. Donet måste pillas ut genom en öppning (där flera kablar går in i ramen) på sidan av ramröret. Man måste skruva loss en liten lucka för att att kunna lirka ut kabel med kontakterna som ska säras. Denna egenhet i konstruktionen på Elina är inte uppenbar, att man måste öppna luckan för att komma åt kontakterna. 

Blir det punktering fram och däcket måste bytas, kan det bli en rejäl utmaning för den cykelägare som inte känner till denna konstruktion på Elina. 

- Helt klart är Ambassador bättre för den som själv vill meka hemma och byta däck, konstaterar en av de cykelmekaniker vi intervjuat.

Bild: 2020-03/elina-batteri-2.jpg
Crescent har ett diagnosverktyg som kan granska Elinas batteri

Om batteriet krånglar...

Batterierna på Crescent Elina och Ecoride Ambassador är generellt sett stabila och driftsäkra, enligt de reparatörer vi intervjuat. Men om elsystemet krånglar och batteriet är huvudmisstänkt så har Crescent fördelen att de som säljer och reparerar Crescent har ett diagnosverktyg som kan kolla batteriets status. Något sådant finns inte för Ecoride Ambassador.

-Om man misstänker fel på batteriet i en Ambassador, går det inte granska statusen och se om alla battericeller fungerar som de ska, säger en cykelreparatör.

Ambassadors batteri är annorlunda utformat, det går att skruva upp i ändarna. På så sätt kan man enkelt komma åt den säkring som finns i batteriet, i händelse av att den utlöst.

På Crescent sitter säkringarna inne i batteriet, och dem kommer man inte åt. Inte ens cykelverkstaden får öppna batteriet, utan de måste skickas till tillverkaren Cycleurope. Batteriet måste då skickas som farligt gods, vilket kräver en del särskilda arrangemang. Nu är brända säkringar i batterierna verkligen inte någon vanlig händelse enligt de uppgifter vi har.

Båda dessa cyklar har framhjulsmotorer, vilket innebär att de har en planetväxel i motorn, för att utväxla motorns rotation till hjulet. Planetväxelns kugghjul är av nylon och kan betecknas som en slitagedel, den måste dels ibland smörjas, dels kommer den att slitas ned förr eller senare. Ju tyngre last man drar desto fortare slits de. Att byta dessa kugghjul är dock ingen stor och kostsam reparation, och den kan göras av normala cykelverkstäder. Kostnaden brukar ligga under tusenlappen.

Reservdelar?

Tillgång till reservdelar är förstås viktigt. Via Ecorides vd Martin Walleräng får vi besked att Ecoride håller reservdelar till elcyklarna i fem år. 

Från Crescent får vi inget besked om antal år:

-När det gäller frågan om hur länge vi som leverantör håller med reservdelar så följer vi riktlinjerna enligt producentansvarspolicyn. Vår målsättning är naturligtvis att man aldrig ska bli stående med en Crescent, uppger Pär Jansson som är försäljningschef vid Cycleurope.

Enligt reparatörer vi intervjuat, så har det än så länge inte varit några problem att få fram reservdelar till Crescent och Ecoride. Både dessa cykelmärken finns ju i Sverige, och leveranstiden på beställda reservdelar brukar röra sig om max 2-3 arbetsdagar, enligt vad vi fått fram.

Prislappen för ett reservbatteri kan ju vara intressant, eftersom det ju är något av en förbrukningsvara.

Batteriet till Crescent 36V/11 Ah har vi hittat för som lägst 4246 kr. Flera butiker tar 5 199 kr.

Batteriet Ecoride Spintech B1 36v/14 Ah kostar 5695 kr på denna sajten Ecorideparts, där det går att hitta reservdelar till alla Ecorides cyklar.

LÄNK: http://ecorideparts.com/

Annons
Annons
Annons
Annons