SUV-känsla på tung Piaggio

 Piaggio har sålt miljontals vespor och mopeder. Så när de började tillverka Wi-Bice Active tyckte de nog att de gjorde ett riktigt lätt fordon. Men cykeln känns tyvärr mer åt mopedhållet än en smidig elcykel.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

På papperet såg allt så lovande ut. En stark cykelram med remdrift och steglös NuVinci-växel med stort omfång. En perfekt kombo med minimalt underhåll för den som tänker cykla året om. Dessutom utmärkt och bra stöldskydd som gör att en stulen cykel sänder sin position via mobilnätet och kan spåras. Toppen!

Men ganska omgående märks det att Piaggio i grunden inte är något cykelföretag. När jag ska lyfta upp cykeln för trapporna från redaktionen märker jag att den är rejält tung. 27,2 kg är mycket i en trång brant trapp. De sista extra kilona gör verkligen skillnad.

Jag råkar stöta bakskärmen mot väggen och reflexen bak far loss från sitt platsstöd. Den satt på en hög oskyddad plasthållare som är bredare än stänkskärmen. Cykeldesigners brukar sätta smala reflexer som inte sticker ut. 

Nästa upptäckt är att den stora motorn. Den väger sina modiga 4,5 kilo och låter rejält. Väl uppe på cykeln känns det som när man lånat pappas cykel när man var liten. 

Den hydropressade aluminiumramen är urstark men cykeln känns tungtrampad och seg att svänga. Även med motor påslagen känns det rätt trögt. 

På papperet har den egenutvecklade Piaggiomotorn samma maximala vridmoment som Shimano Steps (50 Nm). Men känns betydligt tröttare.

Utrustning

EEEE

Smal halvmjuk elegant sadel. Svarta lättmetallskärmar som är hyggligt långa, men inte tillräckligt för att skydda skor och motor. NuVinci steglös växel, här med ett växelomfång på 360%. Remdrift är tyst och ingen olja behövs. Fasta lysen kopplade till cykelns batteri sätts på med en enkel tryckning på displayen. Lampan fram är mycket elegant i plast med bra ljusbild, men ser skör ut. Cykelstödet glappar i sidled.

 Sportigt rakt styre som sitter på en stabil justerbar styrstam utan något glapp. Styrstolpen kan bara justeras 2,5 centimeter i höjdled men med olika vinkeln på styrstammen kan man få en mer upprätt eller framåtlutad position. Riktigt rejäl
pakethållare, väl förankrad med starka stag. Inget lås ingår tyvärr. Shimano hydrauliska skivbromsar av ej angiven modell. Shimano har ett stort modellprogram och dessa känns som lite enklare.

Motor

EE

Motorn har tre effektprogram men känns inte riktigt pigg ens på högsta effekt. Mycket märklig motorstyrning för att vara mittmotor, som normalt slaviskt följer hur hårt man trampar. Här kan jag få motorn att dra, trots att jag bara luft-
trampar utan att ta i. Det känns då som en enkel navmotor utan momentsensor. Det kommer mer kraft i motorn när jag tar i men inte särskilt distinkt. Går att styra motorn även från en app med många fler möjligheter, men ändrar i grunden inte motorns problem. Ovanlig motor som ytterst få cykelmekaniker kan laga.

Displayen är löstagbar men har ett mörkare fält över halva skärmen. Det beror på att den löstagbara displayen har etiketter på undersidan, som delvis skymmer diodljuset från fästet. Hur tänkte ni nu? Skärmen stor och lätt att läsa. Men när man ska in i inställningarna får man tråckla sig fram med långa och korta tryckningar. Svårnavigerat milt sagt. Men hittar man rätt så finns den information och inställningar man behöver. Beräknat kvarvarande sträcka beräknas dynamiskt efter ur mycket ström man använder. Bra! Skärmen har också usb-uttag för laddning av mobil etcetera.

Batteriet är en rejäl klump och rymmer 418 Wh, med ett stort fast handtag som sticker ut åt sidan. Stora laddare, måste vara fläktlös tänker jag. Men när jag sätter in kontakten låter den som en hötork. Värdelöst om man ska ladda i en lägenhet, på jobbet eller på ett fik. Klart underkänt.

Byggkvalitet

EEE

Superstark ram i fint utförande med inre dragning av kablar. Stänkskärmarna hålls fast av gedigna stag. Ihopfästning med skärmen är ovanlig med bult och en mutter som sitter nära hjulet. Vid två tillfällen gick muttern emot däcket som började låta som ett reaplan. Inga glapp i lager. Trampor i plast väl enkla och glapp i cykelstödet. Val av rexlexfäste på bakskärm är usel.

Cykelkänsla

E

Utan motor är Wi-Bike tungtrampad. Med elen påslagen känns den ändå rätt tung och trött. Mittmotorer brukar vara så följsamma att man glömmer bort dem och bara känner sig stark. Den här motor ger ett så odistinkt svar på trampandet och låter så pass mycket att cykelkänslan blir lidande. Tyngden plus de stora tunga hjulen gör att cykeln känns trög att svänga. Bara två storlekar på ramen gör att den kan vara svårt att hitta optimal storlek för aktiv cykling i rätt position. 

Prisvärde

EEE

Här finns fin ram, remdrift och NuVinciväxel vilket kan kosta mer än så här plus ovanligt bra stöldskydd med spårbarhet via gps/gms. Men laddare med fläkt, trist motor, tveksamt display/menysystem och en tungtrampad, klumpig cykel drar ner betyget.

Utseende

Själva ramen med pakethållare och skärmar är riktigt stilig. Men det klumpiga batteriet och den klumpiga motorn förstör mycket av utseendet tyvärr.

Plus

    Kontinuerlig
NuVinciväxel med stort omfång.

    Remdrift som kräver minimalt underhåll.

    Starkt byggd. 

Minus

    Är rejält tung och klumpig.

    Svårt att få service på udda motor. 

    Laddaren väsnas rejält.

Totalt: 13/25

Bild: 2018-06/2018-02-18-10.34.05.jpg
Skärmar får ojämnt ljus av etiketter som sitter i vägen.

Bild: 2018-06/dsc04159.jpg
Pålitligt steglös NuVinciväxel i baknavet.
FAKTA

Piaggio Wi-Bike Active

Pris: 36 900 kr (27 675 kr med premie)

Vikt: 27,2 kg enligt vår våg

Motor:
Piaggios egenutvecklade mittmotor

Batterikapacitet: 418 Wh, (36V 11,6Ah)

Testcykel från: Svenska Piaggio www.wi-bike.se

Annons
Annons
Annons