Sportig hybrid med rejäla elmuskler

Nishiki Pro SLE är en sportig elcykel av hybridtyp. Den lämpar sig för dem som pendlar långt och helst håller till på asfalt. Gärna i backar, för här sitter ett motorsystem med ordentligt med tryck i.

Text: Björn Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Såna här hybridcyklar finns från de flesta cykeltillverkare. Nishiki skiljer sig på några punkter från del flesta konkurrenter, dels motorsystem från Yamaha som inte är så vanligt i Sverige, dels genom endast åtta utanpåliggande växlar. 

Utanpåliggande är ju utsatta vintertid. Detta motverkas då de nöjt sig med åtta drev i kassetten, vilket ger plats för en kraftigare kassett och kraftigare kedja, vilket bör ge mer körsträcka innan det är dags för byte av dessa utsatta slitdetaljer. Åtta växlar räcker ganska bra med stark mittmotor. För övrigt Shimano Deore växelsystem som är ett beprövat och pålitligt system.

Nishiki berättar gärna om sin cykelfabrik i Göteborg. Denna modell görs dock inte där, utan plockas ihop av en tillverkare i Taiwan som Nishiki länge samarbetat med. Cykel har inte dämpad framgaffel, vilket gör den främst till en asfaltnötare. Ska sanning fram så gör inte de enklare dämpare i denna prisklass så mycket nytta, så man kan också vara utan. Man kan ju minska lufttrycken en aning om underlaget är alltför vresigt. Att bygga cyklar till rimliga priser innebär oftast kompromisser. Sådana finns på Pro SLE men inte så att de drar ner helheten. Det är totalt sett en riktigt trevlig cykel. Finns även i dammodell.

Motor:
Yamaha har hållit på med elcykelsystem sedan 90-talets början. Numera är man en av de tyngre spelarna bland mittmotorer, dock inte så vanliga i Sverige. 

Yamahas drivenhet PW-SE Assist är inget dåligt val för mittmotor, det är välbeprövat och har högt vridmoment (70 Nm). Ovanligt mycket muskler för att vara på en hybridcykel av denna typ. 

Det höga vridet märkts inte på lägsta nivån +Eco. Då få man trampa en del, å andra sidan belönas man med långa körsträckor, cirka 13–14 mil. Men redan på Eco känns att här finns kraft. På de högsta lägena känns motorkraften nästan lite brutal och cykeln sticker iväg. Man behöver inte trampa särskilt bestämt, ändå blir ordentligt åka av även i rätt branta uppförsbackar. Nej, här saknas inte vridmoment.

Som andra mittmotorer är motorkraften momentstyrd, vilket innebär att ökat pedaltryck betyder mer kraft ut i kedjan till bakhjulet. Vi tycker nog att den reglerar kraften fint, fångar tydligt cyklistens vilja i fötterna, även om motorkraften ibland tycks ge en extra kick lite fördröjt när man trycker på hårt.

Motorn hörs, men det är en behaglig ljudnivå.

Displayen är liten och har även motorreglage. Inga svårigheter att hitta av värden för batteri, distans, osv. Här finns egna knappar för belysning och gåassistans.

Yamahas batteri på ramröret lossar man enkelt, för att ladda och göra cykeln mindre lockande för tjuvar. 

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet:
Nishiki har rykte om att vara måna om kvalitet, och inget motsäger detta. Vi noterar ram med invändig vajerdragning. Pakethållaren är fäst med skruvar och skulle kunna skaka loss om man har otur.

Betyg: EEEEE

Utrustning:
Utanpåliggande växel Shimano Deore, 8-delad,

Shimano BR-M446, hydrauliska skivbromsar. Godkänt lås.Belysning fram bak. Bra täckande kedjeskydd. Ganska liten pakethållare. Smala däck 622x37 mm.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:
Nishiki Pro SLE är kanske inte förstavalet för den som enbart ska glida lugnt i stan. Här har vi en elcykel för den som vill ha kraft och fart, och gärna dra på över längre sträckor, och inte sacka i uppförsbackarna. 

Å andra sidan så fungerar den alldeles utmärkt i stan. Vi har att göra med en cykel med manöverförmåga, välbalanserad och kvick, om man hamnar i situationer. Hydrauliska skivbromsar gör det lätt att få hejd på framfarten.

Sadeln är ganska hård och sittställningen lite framåtlutad. Ställer man motorsystemet i vila märker man snabbt att det rullar lätt.

Frånvaron av dämpning gör att den passar bäst på släta underlag. Å andra sidan man ju mjuka framdäcket med lägre lufttryck.

Betyg: EEEEE

Prisvärde:
En välbyggd hybridcykel med stark mittmotor är inte precis lågpris. Då får vi räkna med denna storlek på prislappen.

Betyg: EEE

Utseende/design:
En ganska vanlig sporthybrid, vars mörka kulör inte sticker ut direkt. Visserligen ett synligt utanpåliggande batteri, men det har en snygg profil, som gör att det smälter in. 

Lite piggare kulör hade inte skadat, på denna i övrigt så pigga hoj.

Totalt: 22/25

PLUS

• Kraftig kedja och
kassett (bakdrev).

• Batteriet enkelt att lossa.

• Kraftfullt motorsystem.

MINUS

• Ingen dämpning.

Bild: 2019-07/nishiki-pro-sle-bild-7.jpg
Detaljer som inte direkt syns är extra kraftig kedja och kassett i bakväxeln.

Bild: 2019-07/nishiki-pro-sle-bild-1.jpg
Batteri i ramen är lätt att ta loss och sätta tillbaka.

Bild: 2019-07/nishiki-pro-sle-bild-6.jpg
Odämpad framgaffel fungerar bäst på asfalt.
FAKTA

Nishiki Pro SLE.

Klass: Premium.


Pris. cirka 27 500 kr.


Vikt: 23 kilo.


Motor: Yamaha Power PW-SE mittmotor.


Batterikapacitet: 400 Wh.


Testcykeln från: Haga Cykel i Nyköping

Annons
Annons