Annons
Annons

Sportiga Elda är rustad för vardagens resor

TEST 2020/ Crescent Elda är en lite sportigare elcykel med mittmotor som också ska fungera för vardagens alla resor, även utan el. Den är ordentligt utrustad och med tanke på prislappen så saknar vi inte något. Vi gillar Koppla-systemet som gör batteriet obrukbart på andra elcyklar.

Text: Björn Åslund

Crescent Elda har funnits med några år och utvecklats. 2020 års version är försedd med pakethållare och batteriet är mer diskret integrerat i ramen, samt är numera också stöldskyddat med Koppla-tekniken.

Elda borde trots s k damram vara förstahandsvalet, även för herrar, då lågt insteg är att föredra. Dessutom är det lättare att dela en sådan cykel med andra. Men vill man prompt ha ett högt ramrör så finns modellen Elder.

Söker man en billigare liknande Crescent med mittmotor finns Elly/Elis, men den har ett enklare växelsystem och saknar dämpning.

Denna hybridmodell ger ganska framåtlutad sittställning, som passar aktiva cyklister som vill trampa på. Sadeln är fast och hård, dock inte extrem. Elda kan passa den som även vill ha elcykeln för motion. Man kan ju ta cykelturen med elstöd och komma fram lite lagom igång, men på hemvägen trampa sig svettig med elmotorn i vila. Visst känns cykelns tyngd utan motor, men inte besvärande.

Vi tror dock man främst cyklar på asfalt, utan alltför mycket gropar. Elda är visserligen försedd med dämpad framgaffel, men av en enklare sort som verkligen inte fångar allt stök. Den går att låsa, vilket gör ramen mer styv, något som underlättar när man trampar hårt.

Bild: 2020-04/crescent-elda-bild-2.jpg
Egoing mittmotor. Tystlåten och svarar fint, men i branta backar känns den lite klen.

Motor:

Mittmotorn är Egoing, som kommer från den stora kinesiska tillverkaren Bafang. Någon närmre presentation av motorn hittar vi inte på Crescents hemsida.

Så den får presentera sig själv vid testrundan. Det är fem assistansnivåer, där alla driver upp till cirka 25 km/tim. Det är tydlig skillnad på lägsta och högsta. På lägsta får du lägga en del egen kraft för att hålla farten kring 25 km/tim. På högsta effekt är det den betydligt piggare, men kommer du till kraftiga motlut känns att motorn inte besitter superkrafter. Den sackar och du får själv trampa en del för att hålla hög hastighet.

Motorstyrning är alldeles utmärkt, den svarar för det mesta fint på hur hårt vi trampar. Dock aningen ryckig vid hög effekt och låg fart.

Till skillnad från en del andra motorsystem är Egoing mittmotor riktigt tyst.

Att döma av återstående laddning och återstående körsträcka, som visas på displayen, så drar vi slutsatsen att man bör komma cirka tio mil på lägsta effektnivå. Vi tror cirka fem mil på högsta.

Info på displayen, centralt placerad på styret, visas med färggrafik. Riktigt snyggt och väldigt tydligt. Här visas hastighet, distans, trip, batteriladdning i procent, samt beräknad körsträcka.

Vi sparar det bästa till sist. Det är Koppla-systemet som gör batteriet stöldskyddat genom att det binds elektroniskt till att endast fungera på din cykel. Det gör ditt batteri obrukbart och oattraktivt för tjuven.

Betyg: 3

Bild: 2020-04/crescent-elda-bild-3.jpg
Shimano Deore tio växlar, hittar man oftare på dyrare cyklar.

Byggkvalitet:

En Crescent känns betryggande, den är säkert välbyggd med bra komponenter. Crescent lovar 10 års ramgaranti.

Betyg: 4

Utrustning: 

På de flesta punkter vi Elda verkar vara en välutrustad cykel.

Tre saker vi lyfter fram. 1/ Belysning som tänds med automatik i mörker. 2/ Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore (ett riktigt bra system) 3/ Skivbromsar (Shimano BR-MT201). Skivbromsar är alltid överlägsna fotbromsar, det senare älskas av många svenskar, men är tyvärr varken så reaktionssnabba och effektiva som skivbromsar.

I övrigt: Godkänt ramlås, pakethållare med AVS snabbkoppling för väskor m m. Sidostöd (vars längd kan justeras). Sadeln är ganska fast. Täckande kedjeskydd.

Dämparna i framgaffeln är vi inte imponerade av.

Betyg: 4

Bild: 2020-04/crescent-elda-bild-4.jpg
Lyse som kan tändas automatisk när det mörknar.

Cykelkänsla:

Det känns direkt att detta är en välbyggd elcykel som uppför sig trevligt. Den goda cykelkänslan grundar sig mycket på att cykeln känns stabil och trygg i sitt uppförande. Inga tendenser till egna upptåg, det är du som cyklist som bestämmer. Bra skivbromsar är en viktig del av denna trygghet. Relativt låg sittställning bidrar till kontroll. Man har gott grepp om styrets handtag och bromshandtag.

Lite avdrag blir det för enkla dämpare, som inte fångar så mycket gropar och stök, men lite nytta gör de väl. Motorn räcker gott i många situationer, men är i underkant om man vill dra tungt och mycket, och även fräsa snabbt upp när de börjar bli brant.  

Betyg: 4

Prisvärde: 

Det går ett gäng tusenlappar om en Crescent Elda ska bli din. Men vi tycker inte att den känns omotiverad dyr. Så här kostar en väl rustad elcykel, även om motorn inte är den värsta. Men ska man ha bättre dämpning, behövs fler tusenlappar.

Betyg: 3

Utseende/design:

Lite lätt sportig stuk med framåtlutat sittställning. Signalerar att man gillar att trampa ofta och långt.

Plus

  • Tyst motor
  • Bra växelsystem
  • Skivbromsar
  • Stöldskyddat batteri
  • Automatisk belysning

Minus

  • Motorn inte så stark
  • Lite väl enkla framdämpare

Totalbetyg: 18/25

FAKTA

Test Crescent Elda

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 25 995 kr

Vikt: -

Motor: Egoing (Crescents version av Bafang)

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Haga cykel, Nyköping (länk)

Annons
Annons
Annons
Annons