Annons

Stålhästen passar bäst i stan

TEST 2020: Stålhästen Prima elcykel är nog främst tänkt för stadsbon, som vill kunna susa fram smidigt för att klara livspusslet med små och stora ärenden. Den är i princip fullt rustad från början. Men ska man cykla i en backig stad, är nog tre växlar i minsta laget. 

Text: Björn Åslund

Stålhästen, ett lite gammalmodig uttryck för cykel. Om vi nu tar dagens elcykel Stålhästen så kan den beskrivas en mix av äldre cykeltraditioner och modern cykelteknik, som hydraulisk skivbroms och en ovanligt trevlig motordisplay.

Företaget Stålhästen har tre butiker, i Stockholm, Malmö och Göteborg, och har funnits sedan 2010. Man säljer också via webben för hemleverans, eller via ett 20-tal cykelbutiker som kan bistå med slutmontering (som är mycket enkel).

Stålhästen må vara ett svenskt cykelmärke, och tillverkningen sker i Tyskland. Men modellen Prima bär tydliga dra av holländska cyklar med sin upprätta körställning, dubbla ramrör, cykelkorg, ett ordentligt kedjeskydd och centralt parkeringsstöd. Sådana stöd skulle vi önska på fler elcyklar då de betyder mycket för stabiliteten, när cykeln ska lastas tungt.

Elcykel är ju trevligt i motvind, men med tydligt upprätt körställning så kanske detta inte är en cykel för blåsiga öppna landskap. Den passar bättre i stan.

Fotbroms på bakhjulet vilket är populärt bland svenska cyklister. På framhjulet en hydraulisk skivbroms, för några år sedan otänkbart på denna cykeltyp, men numera ganska vanlig.

Enligt butiken så är cykeln konstruerad så det ska vara lätt att byta felande elkomponenter. Vi noterar också många av kablarna är skarvade med kontakter, vilket gör det lätt att sära dem, om exempelvis framhjulet måste lagas.

Endast tre växlar är idag sällsynt, men det håller nere prislappen. Dock finns Prima med sju växlar. Testcykeln var svart, men den finns tre andra färger.

Bild: 2020-02/1582570081_sta-lha-sten-prima-bild-1.jpg
En ovanligt trevlig motordisplay för elcykel i detta segment.

Motor:

Framhjulsmotor från Aikema regleras med rotatationssensor. Enligt försäljaren en sensor med många magneter, vilket ska göra att den mer exakt fångar upp hur man trampar. Och så var nog fallet, motorn reagerade hyfsat snabbt, när vi startade och slutade trampa. 

I övrigt kändes den ungefär som denna typ framhjulsmotorer, drivningen blir ju aldrig helt exakt eftersom den saknar momentsensor. I låg fart med hög effekt kan det ju lite ryckigt, men det är inget unikt för Stålhästen.

Fem effektlägen för hastighet och effekt. Alla lägen har en fartspärr, där motorn lägger av. På första läget drar motor upp till cirka 15 km/tim. Sedan ökar maxhastigheten med högre.

Displayen på styret var trevlig att titta på med sin lilla färgskärm. Hastighet, effektläge och sträcka visas, men också en stapel som visar hur hårt motorn arbetar. Det har vi inte sett på liknande elcyklar. Knapparna för att växla effektläge var lite tungjobbade med handskar på.

Kör man på högsta effekt bedömer vi att ett fullt batteri räcker cirka fem mil. Med lägre effekt ökar förstås körsträckan.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Inget som direkt tyder på tveksam kvalitet, men när elcykel priset är lite lägre, så innebär det också enklare komponenter.

Betyg: 3

Bild: 2020-02/sta-lha-sten-prima-bild-3.jpg
Central parkeringsstöd är bra när man ska lasta.

Utrustning:

Vi bedömer att Stålhästen Prima är tillräckligt rustad för den normala cyklisten.

Shimano Nexus tre växlar. Ganska hög utväxling, så trean var endast användbar i hög fart. Det är dock enkelt att byta bakdrev för annan utväxling,.

Däck Schwalbe Big Ben med punkteringsskydd (50-622).

Fotbroms på bakhjulet och hydraulisk skivbroms fram.

Belysning bak och fram tänds centralt på motordisplayen,

Sadeln ganska hård, men kändes ändå bra.

Pakethållare saknar böj i fronten som hindrar lasten att glida.

Täckande kedjeskydd.

Ramlås är monterat.

Låsbart batteri, som var lätt att lossa.

Framkorg.

Betyg: 4

Bild: 2020-02/sta-lha-sten-prima-bild-4.jpg
Stålhästen har den utrustning som behövs, även ramlås.

Cykelkänsla:

På de lägre effektlägena är elassisten ganska snäll, men på högsta effekt 5 trampar vi obehindrat i god elcykelfart. När elassisten är avstängd känns cykelns tyngd, men den rullar hyfsat lätt.

Provturen på några timmar bjöd inte på några överraskningar. Stålhästen är tydligen väluppfostrad och har ett civiliserat temperament. Känslan är en stadig och lugn elcykel, vilket ju som denna cykeltyp ska vara. 

Skivbromsen fram krävde ganska kraftigt handgrepp, vilket säljaren förklarade var avsiktligt. Man vill inte att cyklisterna ska få tvärnit fram och stå på öronen. Den totala bromsverkan är dock betryggande, bara man bromsar med kraft.

Tre växlar är ju sällsynt idag och vi förstår varför. Det blir stora steg mellan växlarna. Det må fungera på en elcykel, om man inte kör långa sträckor och är petig med kadensen (trampfrekvens). Annars finns Prima i en variant med sju växlar.

Vi vill ge konstruktören en eloge för att ha satt på centralt p-stöd. När man exempelvis har en barnstol på pakethållare (vilket cykeln är förberedd för), så vill man ju verkligen att cykeln står stadig vid lastning.

Betyg: 3

Prisvärde: 

Prislappen är i denna storlek här för de flesta elcyklar av denna typ och med dessa specifikationer, som säljs av cykelfackhandel. 

Betyg: 3

Utseende/design:
Definitivt ett lite annorlunda formspråk på Stålhästen Prima. Helt klart inspiration från cykelkulturen i Holland, där man sitter upprätt och cyklar utan hets. Kanske signalerar det till omgivningen att här kommer en hänsynsfull cyklist. Så gränslar man en Stålhästen Prima får man vackert uppföra sig i trafiken.


Totalbetyg: 16/25

Plus

  • Centralt pakeringsstöd
  • Snygg motordisplay
  • Trevligt och vänligt formspråk

Minus

  • Trögt manövrera motordisplayen
  • Tre växlar är lite även på en elcykel
FAKTA

Test Stålhästen Prima

www.stalhasten.se

Pris: 15 995 kr 

Vikt: 24 kilo

Motor: Framhjulsmotor Aikema

Batterikapacitet: 396 Wh

Testcykeln från: Stålhästen butik, Stockholm

Annons
Annons