Stadig cykel med snäll motor

Bergamont E-Horizon N7 CB 400 Wave är en hyfsat prissatt elcykel med mittmotor. En elcykel som passar för alla i familjen. Konstruktionen känns stadig, den har både fotbroms och navbromsar, navväxel, lågt insteg, och ett motorsystem som inte uppmuntrar till buskörning.

Text: Björn Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Bergamont är en tysk tillverkare, som importeras av svenska Scott Sports. Den aktuella cykeln är en instegsmodell i Bergamonts breda modellserie. Den bör fungera som en allround elcykel för många. De vuxna i familjen kan ha den för jobbpendlingen. Tonåringen kan ta den till träningen. Och varför inte på långturer?

Å andra sidan är motorsystemet Bosch Active Line lite klent. Den sackar en hel del i backar, om man inte lägger tryck på pedaler eller växlar ned. 

Sedan har vi de hydrauliska fälgbromsarna. Vi cyklade snö och minusgrader. Visst fungerade bromsarnas effektivt, men efter en stund var bakhjulets broms igengeggad med snö och tog knappt. Dock fanns ju fotbromsen, så totalt sett hade vi godkänd bromsverkan. Bergamont har en liknande modell med skivbromsar.

I övrigt hittade vi flera tydliga plusfaktorer. Bland annat slogs vi hur stadig cykel kändes. Cykeln rullande också påtaglig lätt utan motorn i drift. Navväxlar är mer skyddade och passar för den som ska cykla vintertid. Så nog kan det bli diskussioner vid frukostbordet, vem får elcykeln idag?

Motor:
Bosch Active Line basmodellen i Bosch sortiment av mittmotorer. 

Den har måttliga 40 Nm i vridmoment, vilket märks i jämförelse med andra mittmotorer. Det är inga elektriska jättemuskler, men därmed inte orkeslös. 

På plan mark ger den bra med hjälp, även på lägsta läget Eco. Då känns cykeln pigg och man pilar snabbt upp i elcykelfart.

På högsta assistans Turbo så är det mer tryck, men ändå ganska måttligt. Vi hamnade i flera rejäla backar där cykeln tappade en hel de i fart trots att vi dessutom trampade rejält. Frågan varför det heter Turbo, för det är långt till turbo-sprutt. Är cyklisten dessutom tung eller ska dra tungt, skulle vi önska ett annat motorsystem.

Energisnål är den, särskilt på Eco. Bosch anger körsträckor på upp till 175 km vid optimala förhållanden med 400 Wh batteriet.

Bosch motorer utmärker sig också genom låg ljudnivå, knappt hörbar. Vi noterar även att utfasning av motorkraften, kring 26 km/tim, sker mjukt. Även momentstyrning, som känner av hur hårt cyklisten trampar, är väl avstämd.

På styret finns displayen Bosch Intuvia med många funktioner. Här läser vi av hastighet, distans och laddning, och hittar även symboler visar när det är dags att växla, och knapp för belysning. Displayen kan enkelt plockas bort.

Batteriet är lätt att plocka loss för laddning, men när man sätter tillbaka det måste man vara uppmärksam att det verkligen klickar i.

Betyg: EEE


Byggkvalitet:
Vi kunde inte se några tveksamheter i konstruktionen. Vi noterar bland annat att elkablarna är dragna inuti ramen, och att kabelgenomföringar är tätade med bussningar.

Betyg: EEEEE

Utrustning: 

Cykeln har egentligen allt man normalt behöver, förutom lås.

Hydrauliska fälgbromsar bak och fram, samt fotbroms.

Navväxel med sju växlar, Shimano Nexus.

Punkteringsskyddade däck.

Selle Royal Essenza lady, ganska hård sadel. LED-
belysning fram, och lyse bak. Fjäderdämpare Suntour 63 med mera, ej låsbara.

Betyg: EEEE


Cykelkänsla:
Denna Bergamont uppför sig som man kan förvänta sig av cykel med damram för nästa 27 000 kr. Den rullar lätt utan motor och uppför sig lugnt och fint med aktiv motor. Cykeln upplevs som en enhet, stadig och säker, inga konstigheter i manövreringen.

Du kan lasta en hel del på pakethållaren, som känns ordentligt förankrad. Bromsarna gör sitt  jobb, åtminstone när bakbromsen är fri från snö.

Motorn spinner på diskret, men du är inte först vid rödljusen och i uppförsbackarna. Inte cykel för hårdkörning med mycket stopp och start i stan, utan mer för att glida fram längre sträckor i ganska konstant fart. 

Betyg: EEEE

 
Prisvärde:
Inte precis lågpris, men elcyklar med märkesmotor och hyfsat nivå på utrustning kostar en slant.

Betyg: EEE


Utseende/design:
En ganska anonym cykel, lite stram i sina linjer. Inget man vänder sig om efter. 

Å andra sidan, en kännare
som tittar på detaljerna, ser snabbt att det inte är
lågpris.

Totalt: 19/25 

PLUS

• Stadig och välbyggd cykel.

• Långa körsträckor på batteri.

• Rullar lätt utan el.

• Både fotbroms och hydraulisk fälgbroms.

MINUS

• Motorn lite svag.

• Snö i bakhjulets fälgbroms (vid testkörning).

• Inget lås.

Bild: 2019-07/bergamont-e-horizon-n7-cb-400-wave-bild-4.jpg
Greppvänliga handtag.

Bild: 2019-07/bergamont-e-horizon-n7-cb-400-wave-bild-2.jpg
Pakethållaren känns ordentligt förankrad.

Bild: 2019-07/bergamont-e-horizon-n7-cb-400-wave-bild-6.jpg
Inte ska en fälgbroms behöva gegga igen efter några kilometer.
FAKTA

Bergamont E-Horizon N7 CB 400 Wave.

Klass: Premium.


Pris. Cirka 26 995 kr.


Vikt: 25,5 kilo.


Motor: Bosch Active Line.


Batterikapacitet: 400 Wh.


Testcykeln från: Scott Sports, Uppsala.

Annons
Annons
Annons
Annons