Stadig laståsna från Nederländerna

 Tunga kassar på styret är ingen större hit i stadstrafik.
Vi är många som letar efter att smidigt kunna lasta ordentligt. 
Brinckers Baker Pro är ett svar i gedigen retrostil. Flörtar hejvilt
med den gamla budcykeln.

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Med el ombord orkar man mer last på cykeln. Själv har jag tagit en videokamera med tungt stativ och lampor till inspelningsplats. Men med tunga matkassar som dinglar på styret och lätt kommer in i framhjulet blir man trött och ibland blåslagen. Och börjar snegla på smartare sätt att få med sig mer i vardagstrampandet. Nu kommer fiffiga lösningar för  last på två hjul.

Brinckers är ett stort märke i Nederländerna som säljs i en rad länder i Europa och nu även i Norden. Baker F3 har  lasthylla fram och finns i både herr- och unisexmodell. Jag spänner fast min fotoryggsäck och ger mig iväg. Och upptäcker till min förvåning att cykeln bara har tre Nexusväxlar. I platta Nederländerna räcker det gott. Men i kuperade städer som Göteborg, Jönköping och Stockholm behöver vi fler växlar. Jag fastnar i en brant backe fast jag trampar på ettans växel och har maximal effekt på motorn. Baker finns även med sju växlar vilket nog är ett bättre val för backar. 

Navmotorn i framhjulet har nackdelen att den inte kan växla ner och bli råstark som cyklar med mittmotor. Men i lättare backar pinnar den på fint trots tung last. Cykeln känns stadig och trygg. Mer lämpad för kortare sträckor än längre pendling. Gjord för att användas året runt.

Bild: 2018-09/p8750538.jpg
Manöverpanel med tydliga knappar.

Utrustning

EEE

Här finns godkänt Abus Shieldlås som kan kom­­­­­­­pletteras med smidig  låskätting.   

   Fälgbroms fram och
fotbroms bak som fungerar i alla väder. Tillsammans fungerar de bra när jag gör brutala inbromsningar. 

   Överhuvudtaget känns den relativt tunga cykeln pålitlig vid undanman­övrar. Väl inkapslad kedja är föredömligt skyddad vid vinterkörning med salt och sand. 

   Sadeln är en mjuk dröm. Lite som mormors säng. Rejäl cykellampa fram är kopplad till cykelns elsystem. Bak finns dock bara en svag diodramp, som drivs av lösa batterier.

Den stadiga lastplattformen fram inbjuder till lastning. Men man får  hitta sina egna metoder för att surra med snören och lastband. 

Jag föredrar lite moderna lösningar med  lådor eller korgar som knäpps fast med ett klick. Men då försvinner  lita av cykelbudsromantiken. Cykeln står helt upprätt på sitt dubbla  stöd. En fiffig finess är att styret  kan låsas för att hindra att lasten  får styret att snurra åt sidan och välta cykeln.

Motor

EEE

Motorn  sitter i framhjulet, en placering som gör att hjulet lätt slirar till i guppen på  grusgången. Det finns hela nio effektprogram som verkar begränsa både effekt och hastigheten när jag minskar stödet.  På de lägsta effekterna märker jag knappt någon hjälp alls. Motorn hörs en del men inte mer än de flesta andra cyklar i det här prisläget. 

   Skärmen är skäligen enkel, men stor och tydlig. Den sitter intill vänster handtag för att inte krocka med last på lasthållaren. Med bara tre knappar kan man med långa och korta tryckningar få fram den mesta information man behöver, sätta på lampan fram och aktivera promenadassistans. 

   Batteriet är på 400 Wh, vilket kan vara i minsta laget om man cyklar långt med tung last. Men det går att uppgradera till 500 Wh för 1499 kr eller 600 Wh för 2499 kr. Jag skulle definitivt välja den största storleken på en gång för att kunna cykla långt utan laddning. Laddtiden anges till 4–7 timmar, beroende på batteristorlek.

Byggkvalitet

EEEE

Det ser ut som en gammal stålram men den är byggd i aluminium och fint ihopfogad. Dubbla övre ramrör ger bra styvhet. Nexusväxlarna tål många års cyklande. Lastplattformen är stark och förtroendeingivande. Sadeln riktigt gedigen och styret rejält. 

Cykelkänsla

EEE

Med bara tre växlar och nära 30 kilo egen vikt känns Baker rejält trög utan elstöd. Knappast en cykel för den som vill vara först iväg vid rödljuset. Snarare gjorde för den som uppskattar den nederländska avslappnade stilen att glida fram, pratandes med sin cykelkompis bredvid. 

Jag sitter väldigt upprätt, på gränsen till bakåtlutad på Baker och med knäna väldigt nära styret. Cykelhandtagen känns mer vid sidan om mig än framför. Med elstödet på så rinner det på fint, bara man undviker riktigt branta backar. Men man ska nog inte ha för bråttom på den här cykeln.

Prisvärde

EE

I grunden en rätt enkel standardcykel med navmotor som man kan hitta i bra kvalitet för runt  15 000 kr. Här får man betala 5 000 kr till för lasthållare fram och ett stadigt centralstöd plus fiffig  låsning av styret. Batteridriven lampa bak och fälgbroms i stället för skiva drar ner lite.  Sammantaget lite dyrt, tycker vi.

Utseende/
design

En tydlig retrolook som doftar kontinenten.  Avslappnat nederländsk i stället för att vara  en högteknologisk framtidsmaskin. Enkel och ren i sitt formspråk med nostalgiska utvikningar. Tja, varför inte? Men du får skippa lycrakläderna.

Plus

    Stadig stark laståsna med rejäl lasthylla.

    Fint retroutseende.

    Upprätt avslappnad cykling.

Minus

    Tung cykel, besvärlig att leda uppför trappor.

    Tre växlar för lite för backar med tung last.

    Rejält tungtrampad utan elstöd.

Betyg: 15/25

Bild: 2018-09/p8750551.jpg
Tre navväxlar är för lite för branta backar.

Bild: 2018-09/p8750537.jpg
Godkänt lås från Abus med plats för kätting.

  Godkänt lås från Abus med plats för kätting.

FAKTA

Brinckers Baker F3

Klass: Mellanklass

www.brinckers.nl

Pris: 17 999 kr
( 13 500 med elcykelpremie)

Vikt: Cirka 28,5 kilo

Motor: Shengyi navmotor i framnav

Batterikapacitet: 400 Wh  (36 V, 
11,1 Ah)

Testcykeln från: Hello Rider,

hellorider.se

Annons
Annons