Annons
Annons

Stark arbetshäst (och glädjespridare) för familjen

Cargobike DeLight har en enkel och ren design. En cykel med en låda helt enkelt. Sadeln är mycket bekväm och snäll mot baken. Bra med quickrelease så att den kan höjas och sänkas utan verktyg.

Text: Lotta Hedin, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Cargobikes nya lådcykel DeLight har en stark mittplacerad motor och är utrustad med en hel del bra funktioner. Vi testade – och fann en stadig arbetshäst som väcker habegär hos hela familjen.

– Skynda er nu, det är dags att sticka till skolan!

– Jaaa!!!

Den som har en lådcykel att frakta iväg barnen och sig själv med på morgonen kan höja stämningen i familjen avsevärt. I Cargobike DeLight kan man lasta 100 kg i lådan, vilket gör att även större barn i skolåldern (som mina) kan åka med – till alla inblandades stora förtjusning. DeLight har större hjul än Cargobikes storsäljande Classic-modell, och en starkare mittmotor istället för navmotor bak. Och cykeln är stark – med en totalvikt på cirka 200 kilo (cykel+last+förare) trampar vi oss upp för backarna utan ansträngning, om vi accepterar att det inte går i topphastighet uppför. DeLight har också försetts med åtta växlar istället för sex som hos Classic, och det är bra att ha ett större spann att välja mellan, både när man vill ösa på med hög växel längs platta vägpartier, och växla ner ordentligt i uppförsbackar och vid stopp – annars kan det bli lite tungt att få ekipaget i rull efter man har stannat. Överlag känns cykeln välbyggd och stabil. Med de stora hjulen tar den sig över ojämnheter och gropar med komforten i behåll, och det är bra, för det är betydligt svårare att väja för hål i vägen när man har tre hjul på cykeln! 

Utrustning

Lastlådan har plats för fyra barn, där alla fyra platserna har trepunktssäkerhetsbälten. Cykeln är utrustad med autobelysning fram, vilket betyder att framlysena slår på automatiskt när det blir mörkt ute. Baklyset och blinkers bak sitter under sadeln och drivs separat av ett eget laddbart batteri med en egen kontroll på styret. Blinkers på en lådcykel är ingen dum ide´– det finns tillfällen då man vill hålla kvar båda händerna på styret. Men ännu bättre vore om de hade varit anslutna till cykelbatteriet, då vet man att det finns kräm. Här blir det ytterligare en grej att komma ihåg att ladda.

De hydrauliska skivbromsarna funkar förträffligt och stannar det tunga ekipaget med kort stoppstäcka. Parkeringsbromsen är också mycket användbar. Vi gillar också den bekväma och fjädrande sadeln som man snabbt kan ändra höjd på med quickrelease. Kapell med fönster över lådan ingår. Usb-uttag för laddning av mobilen under färd ger också pluspoäng.

Betyg: EEEE

Motor/drivsystem

Mittmotorn från Bafang har bra med kraft, 80 Nm vridmoment, vilket behövs hos en sådan här cykel. Trots att cykeln är tungt lastad knotar vi upp för backarna utan problem. Det är förstås inte riktigt som med många av de normaltunga elcyklarna på två hjul, där man bara kan trampa på och behålla nära maxhastighet i uppförsbackarna utan att varken växla ner eller anstränga benmusklerna. Här får man växla ner, sänka tempot lite och öka på assisten, men då kommer man lätt upp utan att bli andfådd. 

Motorn är behagligt tyst och har fem olika assistlägen, plus gåassistans som är väldigt användbar för ett så här tungt fordon. Batteriet rymmer nära 500 Wh och är placerat i lådan. Laddaren ger 2 Ampere, vilket inte är snabbast på marknaden -  det finns elcyklar som kommer med 4 A-laddare, vilket förstås fyller batteriet snabbare. 2 A är knappast något problem för den som har sätter batteriet på laddning under arbetsdagen eller natten, men lite segt för den som vill fylla på med kräm snabbt. 

Betyg: EEEE

Byggkvalitet

DeLight känns väldigt välbyggd och stabil, samtidigt som den är lättmanövrerad. Vi har visserligen inte gjort något långtidstest, men får absolut känslan att det här är grejer som kommer hålla.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla

Motorn reagerar följsamt på hur mycket kraft jag lägger på tramporna och svarar därefter, vilket ger bra cykelkänsla. Hjulen har gått upp i storlek jämfört med Classic – modellen, och mäter 26 tum bak och 24 tum (Clssics är 24 tum bak och 20 tum fram.) Det bidrar troligen till att göra färden bekväm även över gupp och gropar. På den rejäla, fjädrande sadeln sitter man skönt och stadigt. Det blir en trevlig och upprätt cykelupplevelse. 

Betyg: EEEE

Prisvärde

Priset är högt men ändå rimligt. DeLight motsvarar vad man förväntar sig i den här prisnivån. 

Betyg: EEE

Utseende

En cykel med en trälåda = en lådcykel. Designen är charmigt enkel och ren. Cykeln ser gedigen och rejäl ut.

Plus: Bekväm att cykla med. Välbyggd. Stark motor.

Minus: Baklyse (inklusive bakblinkers) går på ett eget batteri. 

Bild: 2019-10/cargobike-delight-bild-2.jpg
Kapell med fönster ingår.

Bild: 2019-10/cargobike-delight-bild-3.jpg
Lådan har plats (med bälte) för fyra barn.

Bild: 2019-10/cargobike-delight-bild-4.jpg
Displayen är tydlig och funktionell och har usb-uttag för laddning av mobiltelefon. Graden av assist regeleras med plus och minusknapparna. Baklyse och blinkers sköts på separat kontroll (den till höger).
FAKTA

Cargobike DeLight Electric

Klass: Exklusiv

Pris: 31 995 kr

Vikt: 60 kg

Motor: 250 Watt Bafang mittmotor, 80 Nm

Batteri: 468 Wh, LG-celler, Li-Ion

Testcykel från: Cargobike Stockholm

Annons
Annons
Annons