Test Ecoride Epix Slim Uni

Denna Ecoride Epix är ett riktigt bra val för den som vill ge sig ut på långturer, och käka mil efter mil. En riktigt pigg navmotor, stort batteri, dämpad framgaffel, fint växelsystem och utmärkta lastmöjligheter,

Det brukar krävas mittmotor för att locka fram habegäret hos undertecknad. Men det är svårt att stå emot Ecoride Epix, som är av hybridtyp med bakhjulsmotor, alltså med lite sportigt stuk, smalt styre och framåtlutad körställning. Det är mjuk drivning på bakhjulsmotorn, trots frånvaro av momentsensor. Och elmotorn dra riktigt bra, kanske nästan lite väl bra. För hastighetsmätaren hinner passera 27,5 km/h innan motorn släpper sitt grepp. Undan går det, men här finns utmärkta skivbromsar och en tydlig känsla av att vara herre över cykeln och framfarten.

Det är tydligt att cykeln riktar sig till cyklister som vill kunna dra ut på riktiga långfärder. Förutom pakethållare bak också lastmöjligheter på framhjulet, vilket att man dra med sig ordentligt med packning.

Batteriet är på hela 520 Wh, vilket är riktigt stort. Men körsträckan hänger också på motorns energiprestanda. Ecoride anger cirka 75 km körsträcka på fullt batteri. Det finns dock motorsystem med längre körsträckor.

Motorn bak, och stort batteriet bakom sadelstolpen ger dock en ganska baktung cykel. Med tung last på pakethållaren kan det bli rejält med vikt i aktern.

Tittar man på utrustningen och prestanda, och sedan prislappen blir man nog glatt överraskad. Helt klart en prisvärd cykel.

Epix finns i andra varianter, bland annat herrmodell med högt ramrör.

FAKTA

Klass: Mellanklass

www.ecoride.se
Pris: cirka 18 995 kr
Vikt: cirka 23 kilo plus batteri
Motor: Bakhjulsmotor
Batterikapacitet: 520 Wh
Testcykeln från: Haga Cykel, Norrköping

Plus
+Riktig välförsedd med utrustning
+Fin cykelkänsla
+Stort batteri
+Mjuk gång på navmotorn

Minus
-Påtagligt baktung
-Batteriet dippar vid hård belastning
 

En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
En riktigt långfärdscykel, med plats för väskor både fram och bak.
Ecorides LCD-display kan visa bland annat trip, total sträcka (odo) och batteristatus.
Ecorides LCD-display kan visa bland annat trip, total sträcka (odo) och batteristatus.
Stödet är ovanligt distinkt. Hydrauliska skivbroms från Tektro, som nyper fint.
Stödet är ovanligt distinkt. Hydrauliska skivbroms från Tektro, som nyper fint.
Ramlås från ABUS som är godkänt av Stöldskyddsföreningen.
Ramlås från ABUS som är godkänt av Stöldskyddsföreningen.
Växelsystemet Shimano Deore är av bättre klass. Navmotor skymtar bakom.
Växelsystemet Shimano Deore är av bättre klass. Navmotor skymtar bakom.
Pakethållare fram, som på Epixen, är inte möjligt på alla hybridcyklar.
Pakethållare fram, som på Epixen, är inte möjligt på alla hybridcyklar.
Annons
Annons
Annons
Annons