Trygg elpendlare året runt

⇒ Det är knappast modellen för den som vill ha en riktigt sportig cykel. Sitt­ställningen är traditionellt upprätt. Men detta ger en bra överblick i intensiv stads­trafik. Med dämpning i både framgaffel och sadelstolpe glider man fram mjukt. 

Text och foto: Gustav Forsberg Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Om man vill ha en bekväm och pålitlig
cykel som fungerar även vintertid är detta ett bra alternativ. De åtta invändiga Nexusväxlarna i baknavet kräver minimalt underhåll, vilket spar tid, -besvär och pengar. Effektiva hydrau-liska fälgbromsar kompletteras med traditionell fotbroms. Bra om man slarvat med att byta broms-klossar i tid. 

Här finns det mesta som man behöver för elpendling: bra ljus, rejäl pakethållare med bra sidostöd för cykelväskor, stänkskärmar, stadigt cykelstöd. Men lås får man köpa till. 

Elpendlar man året om blir det lätt hundra-tals mil som sliter på batteriet. Här finns ett föredömligt stort batteri på hela 525 Wh som därmed inte behöver laddas om så ofta och därmed håller längre. På lägsta effektläge bör man på en laddning komma en bra bit över tio mil med välpumpade däck. Unisexmodeller tilltalar numera även många män, som vill ha ett bekvämt insteg när de ska av och på cykeln. Så detta kan vara en cykel för hela familjen. Kalkhoff är ett tyskt märke som är stort nere på kontinenten men fortfarande ovanligt i Sverige.

Bild: 2018-04/dsc01039.jpg
Ställbart styre som inte glappar.

⇒    Byggkvalitet

Cykeln är välbyggd och stark med kabeldragningar som huvudsakligen går inne i ramen. Fin finish över lag, även om svetsskarvarna i aluminiumramen är lite grova. Stadig rejäl pakethållare som sitter fast i bakre stängskärmen och ett stabilt cykelstöd. Starka dubbelbottnade fälgar i hjulen. Ramen känns trygg, även vid snabba undanmanövrar.

⇒    Utrustning

Skön sadel och ordentliga cykelhandtag som ger fint stöd för handloven. Styret är lagom brett för vardagscykling och har en ställbar styrstam som kan rätas upp eller svängas mer framåt/nedåt för optimal sittposition. Sådana leder brukar alltid glappa lite. Men här är leden helt stum, även när jag belastar styret ordentligt. Framskärmen slutar tyvärr alldeles för högt upp i bakkant för att skydda kedja och skor mot slask och smuts. Borde fortsätta nästan ner till marken, med en mjuk lapp sista biten som fjädrar bakåt om man cyklar ner för en trottoarkant. 

Förutom pålitlig fotbroms finns också känsliga hydrauliska Magura 11S fälgbromsar bak och fram. De är tysta och lika effektiva som skiv­bromsar. Likt hydrauliska skivbromsar anpassas bromsarna automatiskt efter hur bromsbackarna slits. Men vi har inte haft möjlighet att testa hur väl detta fungerar efter många mil. Med hydraulik slipper man också risken att bromsvajrar fryser fast när det blir fuktigt och kallt. De åtta Nexusväxlarna i baknavet har ett fint omfång för cykling med elstöd. Cykelns lampor får ström från en navgenerator i framhjulet och lyser även en stund när man stannar vid rödljus – en rätt ovanlig lösning. Fördelen är att lyset fungerar även om batteriet är helt tomt eller på laddning. Lyktan fram ger bra ljus och bak finns en extra reflex.

⇒    Cykelkänsla

Cykeln väger sina modiga 25 kilo, så med upprätt cykelställning blir det rätt tungt när motorn är avstängd. Men med elstödet påslaget pinnar den på fint. Motorn märks inte så mycket tack vara att den är relativt tyst och griper in mjukt och fint. Växlingen går också ovanligt mjukt, så det är lätt att glömma bort eldriften. Skönt och enkelt med fotbroms för den som är van vid det. Kort sagt inte så mycket krångel som stör cyklingen.

⇒    Motor

Motorn är för oss en ny bekantskap: Impulse 2.0. Den är utvecklad och byggd i Tyskland av Kalkhoff, med rejält vridmoment på maximalt 70 Nm och dessutom ovanligt tyst. Den startar rätt snällt men ger snart en bra skjuts framåt. En finess med motorn är att den stänger av sig ett kort ögonblick när man växlar, vilket ger mjukare växelbyte. Detta skonar kedjan och navväxlar, vilket ger mindre kostnader för underhåll. 

Den monokroma skärmen är liten, enkel och sitter fast. Den visar sparsamt med information: hastighet, trippmätare, totalt cyklad sträcka, batteriladdning och valt effektläge. Batteriet på 525 Wh sitter fint placerat: lågt och i mitten av cykeln. Ger bra balans och gör cykeln mer lättsvängd, trots sin tyngd. 

Batteriet tas loss åt sidan, så man behöver inte vika upp sadeln. Med låg tyngdpunkt och pakethållare utan batteri är detta en trygg cykel när man har barn i en barnsits där bak.

⇒    Utseende 

Denna cykel signalerar snarare bekväm brukshoj som ska fungera i alla väder än sporthoj. Ganska anonym i sitt utseende, knappast något som får folk att snurra runt på huvudet. Men en trogen kamrat i vardagen, som man kan lita på. Den mörkgråa nyansen är lite väl anonym för min smak. Men modellen finns också i silvrigt grå och en piggare röd nyans. 

Plus

    Utmärkt placering av motor och batteri

    Stabil ram och tre effektiva bromsar

    Minimalt underhåll av växlar

    Bra plats för barnstol och cykelväskor

Minus

    Ovanlig motor. ­Svårare att hitta mekaniker.

    Displayen går inte att ta bort.

Bild: 2018-04/dsc01042.jpg
Stadig pakethållare med pump.
FAKTA

Kalkhoff Agattu Impulse 8 HS

Webb: information saknas

Cirkapris: 21 000 kronor för 2016 års modell

Vikt: 25 kilo

Motor: Impulse 2.0 mittmotor, 250 W

Batterikapacitet: 525 Wh
(36 V 13,5 Ah)

Testcykeln från: Cykellandet.se, butik i Sundbyberg

Annons
Annons
Annons