Tysk hybrid med stark mittmotor

Kanske är man sugen en bra hybrid, gärna med ett mittmotorsystem med hyfsat bett. Ghost är inget stort välbekant cykelmärke i Sverige, men Ghost Hyb Square Trekking är i högsta grad en seriös cykel, lämplig för pendling och längre turer.

Text: Björn Åslund. Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Ghost-cyklarna kommer från Tyskland och säljs hos XXL sportvaruhus. Nästan alla tyska hojar har mittmotor, så också denna där en Bosch Performance som står för framdrivningen. Det innebär ordentligt med tryck i bakhjulet när så behövs. Många växlar gör ju också att man växlar ned när det behövs kraft. Där trampcyklister svettas uppåt med möda, kommer du att susa upp på Ghosten utan att låren badar i mjölksyra, även med en del last. Ska man dra en barnkärra är förstå denna kraft en angenäm hjälp.

Visserligen en cykel av hybridtyp, men sittställning är lite mer upprätt. Styret är ganska brett (680 mm), vilket gör att det finns utrymme på styrets centrala delar, där man kan lägga händerna och få en mer framåtlutat kroppshållning.

Sålunda en elcykel som vi tror passar den som cyklar mycket och ofta, gärna daglig pendling till jobbet. Kanske inte vintertid, då öppen kedja och utanpåliggande växlar är ganska utsatt av salt och smuts.

En trevlig och kvalificerad hybrid, men direkt unik är den inte, det finns många liknande hybridmodeller. Kanske man väljer en Ghost för att få ett lite udda märke på cykeln. Komponenterna är dock inte udda, de är från välkända leverantörer. Finns med lågt insteg. Finns även en modellserie med Bosch Active Line med lägre vridmoment.

Motor:
Bosch Performance är ju en beprövad mittmotor, som ger en hel del kraft, upp till 63 Nm i vridmoment. Man kan välja mellan fyra assistanslägen, Eco, Tour, Sport och Turbo. 

Eco kan ibland kännas lite klent, ibland vet man inte om motorn driver, men får du motvind eller backe, så trycker motorn på en del. Men välj bara ett högre effektläge, på Sport och Turbo är det ordentligt tryck från motorn, och det krävs rejält med backe för att motorn ska kännas i underkant. 

Motorn driver upp till cirka 26–27 km/tim, där kraften fasas ut mjukt utan ryck.

På XXL:s hemsida anges räckvidden till 40–60 km och 70 km. Vi har anledning att tro att man kommer längre än så, åtminstone på lägsta Eco. Visst får man lägga lite kraft på trampandet då, men du har också tydlig elhjälp. 

Motordisplayen är Bosch minsta Purion, placerad till vänster på styret. Här visas de vanliga värdena som effektläge, återstående körsträcka, hastighet, med mera.

Batteriet på 400 Wh på nedre ramröret är smidigt att lossa och sätta tillbaka, till skillnad från batterier inbyggda i ramen.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:
På ramen noterar vi ovanligt snygga svetsfogar. Inga anmärkningar på cykeln i övrigt.

Betyg: EEEEE

Utrustning:
Dämpad framgaffel 63 mm slaglängd. 

Shimano Altus, 9 utanpåliggande växlar. Tektro hydrauliska skivbromsar 180 mm skivor.

Däck Schwalbe Impac Bigpac 50-622.Pedaler och lås ingår inte. Fästen för vätskeflaska.

Pakethållaren kunde vara bättre, om den fått en främre kant som håller emot packning.

Betyg: EEE

Cykelkänsla:
Ghosten är en riktigt stadig sak. Konstruktionen känns verkligen som en helhet. Du svänger obehindrat ganska hårt utan antydan till fladder. 

Att cykeln är välbalanserad är tydligt, du kan släppa styret utan att den jazzar iväg. Cykeln känns säker även i högre hastigheter i utförslöpor, och skulle hinder dyka upp finns det effektiva skivbromsar.

Icke låsbara dämpare i framgaffeln kan ju vara gungiga när man tar i hårt i backar. Men Ghosten kändes ändå hyfsat gungfri när vi tog i hårt stående i en backe. 

Å andra sidan var dämpningen ganska hård. Men man kan få mer dämpning från de ganska breda däcken (50 mm), genom släppa ut lite luft.

Att kunna cykla med avstängd motor ibland är ju önskvärt, och denna Ghost är hyfsat lättdriven. Visst är det ett antal elcykel-kilon som ska tryckas upp i fart, men när den väl rullar, så går det lätt. Och med mittmotorn aktiverad blir det förstås åka av utan ansträngning.

Betyg: EEEE

Prisvärde:
Prislappen är ganska liten för en välbyggd hybrid med Bosch Performance drivsystem. Hade lås och pedaler ingått hade betyget blivit högre.

Betyg: EEE

Utseende/design:
Det är kort och gott en vanlig herrhybrid. Den mörka färgsättningen ger ett seriöst lite mättat intryck. 

Kunde piffats upp med lite dekorfärg.

Totalt: 19/25

PLUS

• Bra motorsystem.

• Batteri lätt att lossa.

• Stabil konstruktion.

MINUS

• Pakethållaren saknar främre kant som håller mot packning.

• Inget lås.

Bild: 2019-07/ghost-hyb-square-trekking-bild-2.jpg
Motorn inkapslad med en skyddskåpa.

Bild: 2019-07/ghost-hyb-square-trekking-bild-6.jpg
Batteriet är lätt att lossa och sätta tillbaka.

Bild: 2019-07/ghost-hyb-square-trekking-bild-3.jpg
Displayen visar vilket växel som ligger i.
FAKTA

Ghost Hyb Square Trekking B2.8.

Klass: Premium.


Pris. cirka 26 000 kr.


Vikt: 25,7 kilo.


Motor: Bosch Performance.


Batterikapacitet: 400 Wh.


Testcykeln från: XXL Norrköping.

Annons
Annons