Tyst och prispressad hybrid

⇒ Inte ens 9 000 för en elassisterad hybrid med åtta utanpåliggande växlar, hydrauliska skivbromsar och batteri i ramen. Bakhjuls­motor som är i princip ljudlös, och lättrampad när motorn är av­stängd. Det är lätt att falla för denna prispressade hybrid, som
ser ut att ge riktigt bra valuta för slantarna. 

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Inför 2018 har Biltema fräschat upp sortimentet, och denna elcykel är en helt ny modell. Eftersom det är en hybrid med framåtlutad körställning så kan den passa lite längre turer, kanske som pendelhoj om man har ett par mil till jobbet. 

Inte mer dock om batteriet ska räcka. Den rullar fint även med motorn i viloläge, och kan alltså fungera för den som gillar att motionscykla ibland. Ramen är odämpad så cykeln, och inte minst cyklisten, har det trevligast på jämna underlag som på stadens cykelbanor.

Självklart undrar vi lite hur Biltema kan tillverka till synes vettiga elcyklar till ett pris en bra bit under konkurrenterna. Någon form av kompromisser och enklare utförande finns i konstruktionen, så man bör nog skruva ned förväntningarna lite. Vi skulle nog bespara den riktigt hårda tag. Men sköter man den, och förvarar den skyddat, så bör den nog kunna ge ett antal trevliga cykelår.

På en del punkter lite enklare än dyrare kusiner, men det är en klart duglig cykel sett till prislappen.

Biltema har cykelverkstad i sina varuhus, så hjälp ska finnas om elsystemet krånglar. City Sport finns även som dammodell med korg.

Utrustning

EEE

Åtta utanpåliggande växlar, Shimanos Altus näst enklaste system. På testcykeln hackade ett par växlar, men det brukar kunna justeras.

Hydrauliska skivbromsar från Tektro. Tog alldeles utmärkt.

Batterilysen led bak
och fram.

Skärmar i plåt.

Pakethållare med klaff.

Ganska smal sadel.

Lås saknas.

Motor 

EEE

Bakhjulsmotor har sex assistansnivåer. De olika nivåerna är hastighetsbegränsade, så det är först på nivå 6 som man kan nå elcykelhastigheten 25 km/h. Lite tråkigt att inte kunna cykla fort, typ 25 km/h, med låg assistans, vilket ju kan vara lämpligt i medvind, eller om man vill få batteriet att ge längre körsträcka. Att alltid köra på högsta nivå gör ju att batteriet töms betydligt fortare. 

Till vänster på styret sitter den lilla motordisplayen, vars enda funktion är att kunna ändra och visa vald assistansnivå. Det är alltså ingen cykeldator som vi hittar på mer exklusiva elcyklar, där man kan hitta många värden och inställningar.  Displayen är utrustad med felsökningsindikator, som ska ge felkoder vid sju tänkbara fel.

Motorn på normala 250 watt ger den skjuts man förväntar sig, varken mer eller mindre. Dock måste man alltså ha nivå 6 för att få full sprutt på hojen, vilket kan vara lite vanskligt om man hamnar i låg fart och börjar svänga. Då kan cykeln dra iväg aningen okontrollerat. En van cyklist kan dock hantera det med bromsarna.

Något vi verkligen uppskattade var den tysta motorn. Något litet hördes nog, men det försvann oftast i vindbruset.

Batteriet sitter dolt i nedre ramröret, knappt man ser att det är en elcykel. Det är hyfsat enkelt att ta ur och sätta tillbaka batteriet. Det kan laddas på plats i cykeln.

Ett ganska litet batteri, endast 324 Wh, och Biltema lovar cirka 500 laddcykler. Ska man cykla dagligen och långt, finns risk att det snabbt blir utslitet. Biltema uppger att reservbatteri ska finnas som beställningsvara.

Byggkvalitet

EEE

Liten prislapp gör förstås att konstruktionen troligen inte är slitstark som mer dyrare cyklar. Men någon direkt kvalitetsbrist såg vi inte, även om vi noterar att Biltema valt enklare komponenter för att hålla nere prislappen.

Cykelkänsla

EEEE

Utanpåliggande växlar brukar betyda att cykeln rullar lätt, och så är också fallet när motorn är avstängd. Med högsta assistans påslagen, nivå 6, är den riktigt trevlig att cykla. På de lägre nivåerna känns det lite som att köra in i en osynlig vägg när man når max hastighet, det är svårt att öka eftersom motorn stängs. 

Man håller sig helst på högsta assistansnivå, för att få ut allt motorn kan ge och för att kunna hålla 25 km/h. På den nivån finns det kraft nog för en hel del motvind och backar, även om det är en bra bit till det tryck man får från starka mittmotorer.

Batteri i ramen bidrar till låg tyngdpunkt, och belastar dessutom inte bakhjulet, som ju annars är utsatt för mycket kraft med bakhjulsmotor. City Sport känns annars säker att framföra, man svingar sig gärna fram i knixig trafik och har bromsar som snabbt kan hejda dig om hinder dyker upp.

Prisvärde 

EEEE

 Även om det inte är värsta toppcykeln, är det ändå en fullt duglig och trevlig elcykel av hybridmodell, med vissa begränsningar. Man får verkligen valuta för kronorna, som inte behöver vara så många.

Utseende

Snygg hybridcykel med sina svepande linjer. Det svarta ger tyngd och kraft. Plus för att batteriet är diskret gömt i ramröret.

Plus

    Lågt pris, och en fullt acceptabel elcykel.

    Hydrauliska skivbromsar.

    Lättrampad utan el.

Minus

    Ganska litet batteri.

    Kräver högsta assistansnivå för att köra i 25 km/h.

Betyg: 17/25

Bild: 2018-09/yosemite-city-sport-28-bild-6.jpg
Shimano Altus är ett enkelt växelsystem, men det fungerar.

Bild: 2018-09/yosemite-city-sport-28-bild-3.jpg
Led-lampan fram (även bak) drivs av egna batterier.

Bild: 2018-09/yosemite-city-sport-28-bild-2.jpg
Motordisplayen är enkel, endast för att starta elsystemet och ändra assistans­nivå.
FAKTA

Yosemite City Sport 28

Klass: Budget

Pris: 8 999 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Navmotor bakhjulet

Batterikapacitet: 

324 Wh

Testcykeln från:
Biltema Norrköping,

biltema.se/norrköping

Annons
Annons
Annons