Välbyggd hoj med måttlig prislapp

⇒ Denna Trek TM1+ Lowstep är en riktigt trevlig bekantskap. En välbyggd elcykel med ett bra mittmotorsystem, om än inte det starkaste, men till en måttlig prislapp.

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Trek TM1+ Lowstep kan vara en alldeles utmärkt vardagscykel i stan. Lågt insteg gör att man lätt hoppar av och på, om det krävs vid alla stopp. Konstruktionen känns balanserad och stadig. Och de hydrauliska skivbromsarna gör verkligen sitt jobb. Cykeln är i princip fullt utrustad. Vill man hänga på en cykelkorg, så ska det gå att montera.

Vi noterar detaljer, som ordentliga gummibussningar vid kablarna, så att det inte ska läcka in vatten i ramen. Dämpning i både framgaffel och sadelstolpe, dock med ganska kort slaglängd. Visserligen ett enklare växelsystem Shimano Altus, men det räcker gott med åtta växlar på en elcykel.

Bosch Active Line är ett motorsystem som man hittar på många elcyklar. Därmed är det enkelt att hitta cykelhandlare som kan ge service och ordna reservdelar. Men reservbatterierna kostar, vi hittar prislappar kring 6 000–7 000 kr.

Trek TM1+ Lowstep finns även som herrmodell med högt ramrör. Finns som modellserien TM2+ med starkare motor.

Utrustning

EEEE

Schwalbe Energizer Life däck, punkterings­skyddade.

Shimano Altus, åtta utanpåliggande växlar.

Dämpad framgaffel, ej ställbar. Dämpad sadelstolpe. Kort slaglängd ger inte så tydlig dämpning.

Justerbar styrstam, så höjd och vinkel kan anpassas.

Hydrauliska skivbromsar Shimano. Bromsar bra som förväntat.

Bak och framlyse tänds från motordisplayen

Ramlås godkänt av Stöldskyddsföreningen

Normalbred sadel. Pakethållare med remmar.

Motor

EEEE

Bosch har uppgraderat sitt motorsystem Active Line, som är instegsmodellen hos Bosch. Något vi direkt märker är den låga ljudnivån, motorn hörs knappt. Tystare än så här behöver det inte bli.

Vi noterar att motorsystemets sensorer väl känner av hur hårt man trampar, det är tydligt på lägsta assistansnivån Eco. När cyklingen går lätt, så ger motorn nästan inget krafttillskott alls. Kommer man till en backe och måste trycka på så blir det ändå tydligt mer kraft. Klämmer man in med högsta nivå Turbo så trycker den tydligt på mer. 

Trots blygsamma 40 Nm i vridmoment, så känns denna nya Bosch Active aningen piggare än tidigare generation. Men du är inte först iväg vid grönt ljus, det finns definitivt mittmotorer som är mer på hugget.

Motordisplay Bosch Purion är en ganska enkel cykeldator, som visar distans, hastighet, effektläge och batteriladdning (fem nivåer). Stora tydliga knappar. Dock går displayen inte att plocka loss från styret. Bra att den sitter stadigt, men å andra sidan kan det inte lossas för att göra cykeln mindre stöldbegärlig.

Batteriet på 400 Wh bör räcka minst tio mil, troligen mer, om man cyklar mest på nivå Eco. Visserligen får man trampa lite mer själv, men cykeln är i grunden ganska lättdriven.

    

Byggkvalitet

EEEE

Inte lätt att hitta några direkta frågetecken i kvalitet. Men det ska det inte vara på cyklar i denna prisklass. En ovanlig lösning, som ger pluspoäng, är ordentliga bussningar på kablar som minskar risken för fukt i ramen.

Cykelkänsla

EEEE

22,5 kilo är lite lättare än många andra elcyklar. Hyfsat lätt att trampa med motorn i viloläge är dock denna Trek. Kombinationen med ett välutvecklat motorsystem ger en fin helhet. Ibland stänger du av det, och cyklar ganska obehindrat. Blir det tyngre sätter du på elassistansen, vars kraft fångar din trampkraft lyhört och väldigt tyst. Nästan så man funderar, är motorn igång?

Konstruktionen är väl balanserad, du kan släppa händerna från styret och cykeln fladdrar inte. Över huvudtaget upplevs den som med på noterna. Trampa, bromsa, sväng - och cykeln lyder dig utan att visa egen avvikande vilja.

Batteri på pakethållare kanske inte helt idealiskt om man vill montera barnstol, då tyngdpunkten blir ganska hög.

Prisvärdhet: 

EEEE

Rätt mycket elcykel för denna summa pengar. Många liknande elcyklar har en aningen större prislapp.

Utseende

Stort batteri i pakethållaren signalerar ju elcykel lång väg och ser lite klumpigt ut. Färgen kunde kanske vara lite piggare, cykelns egenskaper är ju piggare än färgen. Fast färgen och formen ger ändå ett intryck av kvalitet, vilket nog är cykelns signum.

Plus

    Tyst och lyhört motorsystem.

    Lättcyklad utan el.

    Stadig konstruktion överlag.

Minus

    Motordisplayen går inte att lossa (ökar stöldrisken).

Betyg: 20/25

Bild: 2018-09/trek-tm1-bild-2.jpg
Displayen Bosch Purion är en ganska enkel cykeldator, som visar distans, hastighet, effektläge och laddning. Går inte att lossa från styret

Bild: 2018-09/trek-tm1-bild-5.jpg
Active Line är instegsmodellen i Boschs motorprogram. Riktigt tyst numera.

Bild: 2018-09/trek-tm1-bild-6.jpg
Spännremmar håller lasten på plats.
FAKTA

Trek TM1 + Lowstep

Klass: Premium

Pris: Cirka 22 000 kr

Vikt: 22,5 kilo

Motor: Bosch Active

Batterikapacitet: 400 Wh (finns 300 eller 500)

Testcykeln från:
Bjöörns Cykel, Nyköping,

bjoornscykel.se

Annons
Annons
Annons