Annons

Välbyggd med klen motor

 Brinckers Bretagne är en kraftigt byggd cykel, som lär tåla tunga cyklister. Men motorn är inte så vass.

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Brinckers är en ganska ny holländsk tillverkare av enbart elcyklar. Man går i den holländska traditionen, likt Batavus, med kraftiga välbyggda cyklar där man kan hänga på cykelväskor, och som bör hålla för många års vardagliga färder. Än så länge finns den bara hos ett begränsat antal återförsäljare i Sverige.

Brinckers Bretagne riktar sig till en kvalitetsmedveten köpare, som inte räds öppna plånboken. På de flesta punkter verkar tillverkaren ha satsat på komponenter och utformning med hög kvalitet. Cykeln är så pass välbyggd och kraftig, att man direkt skulle råda lättviktiga personer att överväga en annan cykel. Väger du däremot mycket så kan den vara ett alternativ. Lägg till ett lågt insteg, så har du en cykel för personer med lite begränsad rörlighet.

 vi tycker inte riktigt att motorsystemet lever upp till cykelns övriga förtjänster. Först på högsta effektläget drar den hyggligt, men när vi kom till uppförsbackar så är den inte riktigt på bettet.

Bild: 2018-03/brinckers-bretagne-m8-8.jpg
Pakethållaren passar väl för cykelväskor.

    Byggkvalitet

EEEEE

Det här är en riktigt stadig cykel, det är rejäla­ dimensioner på ramen och komponenterna. Man kan utgå ifrån att den här cykeln tål en hel del, innan kompo­nenterna sviktar.

    Utrustning

EEE

Brinckers har inte snålat på utrustningen, men det finns några plumpar i protokollet. Bromsar som tar är oumbärligt på en elcykel som är byggd för tung belastning. 

På denna Brinckers är det fälgbroms fram och rullbroms bak. På den testade cykeln var det klent med bromsverkan i bakhjulet, vi förväntar oss bättre av Shimanos Nexus. Å andra sidan nöp fälgbromsen klart godkänt. Totaleffekten av bromsarna var tillräcklig på den nya cykeln. Fälgbromsar kan  tappa lite efter hand och då kan det bli kritiskt.

Pakethållaren var en stadig sak, förberedd med bågar som ska hindra cykelväskor att fastna i bakhjulet. Parkeringsstödet upplevde vi som ovanligt kraftigt. Cykeln har stötdämpare i framgaffeln och dämpning under sadeln. 

Vi noterar ett heltäckande kedje­skydd, och även skydd som hindrar kjolar eller andra fladdrande textiler att dras in i bakhjulet. Det monterade ramlåset Abus Pro Shield 5850 kunde vi inte hitta som godkänt av Stöldskydds­föreningen. Shimanos Nexus 8 växlar i bak­navet. Styrets höjd kan förstås justeras, men även vinklas efter behov. 

Handtag i skinnimitation är ett estetiskt plus. Belysning både fram och bak ingår, och den manövreras bekvämt från motorreglaget.

    Cykelkänsla

EEE

Brinckers Bretagne är tveklöst en bekväm och trevlig cykel, åtminstone om man låter elmotorn göra grovjobbet. Man sitter bra och cykeln känns trygg, men tyngden avhåller oss från alltför vådliga svängar. Det här är en cykel för lugnare färder. Det kan noteras att batteritorsk inte är någon höjdare, cykeln är klart tungtrampad med motorn avstängd. Inte heller med Bafang-motorn aktiverad blir det riktig åka av. På plan mark tuffar den på kring 25 km/h, men när det börjar gå uppför påtagligt så räcker inte motoreffekten riktigt, även när vi växlar ned.

    Motor

EE

Brinckers har valt mittmotor från Bafang, vilken ännu är ovanligt i Sverige, förutom bland cyklister som bygger om vanliga cyklar till elcyklar. Men då är det ett annat system för eftermontering. Bafang-motorn uppges ha ett vridmoment på 80 Nm, vilket är en bra bit över andra mittmotorsystem. Exempelvis Boschs toppsystem har 63 Nm, men upplevelsen av Bafang-motorn var inte mer styrka, vilket kan behövas då cykeln är tyngre än andra elcyklar. Trots att vi växlade ned, körde på ganska låg växel och högsta effektläge (av fem lägen) kändes den lite seg i en brant uppförsbacke. 

Vi noterar också att batteristapeln sjönk några snäpp efter hård belastning i backe. De steg dock igen efter en stund. Det tyder på att batteriet inte förmår lämna så hög strömstyrka. Bafang-motorn är momentstyrd, vilket gör att motoreffekten styrs av hur hårt man trampar.
Momentstyrningen upplevde vi som väl fungerande med bra känsla för hur hårt vi trampade.

Knapparna på man­överpanelen är inte de största, men de är väldigt tydliga. Motordisplayen, som visar batteri, effekt­läge, hastighet, med mera är stor och tydlig.

    Utseende 

Den ger ett lite präktigt intryck med sin väl­byggda, upprätta sittställning och sina kraftiga komponenter. Designen signalerar stillsamma cykelfärder i stan och på landet. Så blir det nog också, för detta är ingen hoj för den som vill braka på i god fart. Men nog är den rätt stilig ändå.

Totalt: 13/20

Bild: 2018-03/brinckers-bretagne-m8-7.jpg
Dämpad framgaffel och en fälgbroms fram som tar riktigt bra.

Bild: 2018-03/brinckers-bretagne-m8-9-v2.jpg
En tydlig display till Bafangs motorsystem.
FAKTA

Brinckers Bretagne M8

Klass: Premium

Webb:
www.brinckers.com

Cirkapris: 29 000 kr

Vikt:  28,4 kilo

Motor: Mitt­monterad Bafang Mid

Batterikapacitet: 375 Wh (större finns)

Testcykeln från: Smartcyklar.se, Stockholm

Annons
Annons