Välbyggda Elora – en laståsna

Crescent Elora riktar sig till köpare som är villiga att betala lite mer för en traditionell damcykel (herrmodellen heter Elmo) med upprätt körställning, men som också vill ha mittmotor för mer cykelkänsla. 

Text och foto: Björn Åslund Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Vi tror Elora lämpar sig för stadscyklister, som tänker sig att cykla året runt. Och som vill kunna ta med mycket last utan att behöva oroa sig om cykeln orkar mekaniskt, och cyklisten själv fysiskt. Elora är standardutrustad med i princip allt som en seriös cyklist behöver. Den är fotbromsad, vilket uppskattas av många. 

Cykeln är aningen tung, vilket delvis förklaras av riktigt stabila komponenter. Navväxel bak tycks dock ge lite motstånd i drivlinan. Cykeln känns därför lite seg, med motorn avstängd. Men med elassisten aktiverad, är den ändå hyfsat pigg redan på assistansnivå 1, och det blir mer kraft av på de högre effektlägen. 

Något som bidrar till lastmöjligheter är klick in-systemet AVS för väskor (fem olika) och korgar (fyra olika) som Crescent introducerar i år. Stora väskor och korgar sitter stabilt på bak- eller fram pakethållare, och kan lätt snäppas loss.

En ny smart detalj på motorsystemet E-Going är ljussensor, som automatiskt tänder belysningen vid skymning. Ingen risk att spökcykla.

Utrustning

EEEE

Åtta växlar i baknavet Shimano Nexus.

Navbroms bak, trumbroms fram. Räcker gott och plus för trumbroms som har minimalt servicebehov.

Klassiskt kedjeskydd, som skyddar byxorna, men inte kedjan mot smuts.

Lyse fram och bak som tänds automatisk med ljussensor.

Cykeln tål mycket last, vi skulle hellre se centralstöd vid lastning, istället för lutande stöd.

Korg på framgaffel som enkelt kan tas bort.

Ramlåset är godkänt av Stöldskyddsföreningen.

USB-port där mobiler kan laddas.

Motor

EEEE

Crescent har mittmotorsystemet E-Going, som Crescent anpassat (programmerat) för att passa olika cykeltyper.

E-Going har fem olika assistanslägen. Det räcker faktiskt med nivå ett (1) i stadstrafik, så länge det inte är backigt. Högsta vridmoment uppges till 80 Nm, men motorn är inställd så maxkraften först kommer i högre hastigheter, på de högre assistannivåerna (4-5). Den är dock inte riktigt så pigg som en del andra starka (och dyrare) mittmotorer.

På nivå 1 räknar systemet att man kommer cirka nio mil.

Momentstyrning, som alltså känner hur hårt cyklisten trampar, fungerar väl och motorkraften kommer naturligt. Aningen ryckigt kanske på högsta effekt. 

E-Going har i år fått en ny manöverpanel, som uppges vara förbättrad.

På displayen, som är stor och tydlig, visas vanlig data som hastighet, batteristatus och distans m m. Men det går komma djupare, man kan till och med få analys på enskilda battericeller. Vi uppskattar den låga ljudnivån från E-Going-motorn.

Byggkvalitet

EEEEE

Elora är helt klart byggd för ett krävande svenskt klimat. Ramen är kraftig och pakethållare av stadig modell är svetsad i ramen. Stänkskärmar av plåt bör hålla för omild behandling. Kraftiga fälgar typ Shimano Spectra.

Cykelkänsla

EEE

Elora är byggd för trygg och lugn cykling, den har inget som uppmuntrar till svängfester. Det handlar mer om bekväma vardagstransporter, från punkt A till B. Men uppstår situationer, som kräver stopp eller ändrad riktning, så är Elora med och lyder kvickt. Men vi släpper inte gärna styret helt, då känns cykeln lite fladdrig. Men med händerna på styret är det ingen fara.

Prisvärde

EEEE

En ganska måttlig prislapp för en cykel med mittmotor, som i övrigt har det mesta vardagscyklisten behöver.

Utseende

Kort och gott en klassisk damcykel med lågt insteg och batteri i pakethållaren. Inget som direkt får ögonen att göra glädjeskutt. Utseendet för tankarna till vardag och livspussel. Och där fungerar den säkert utmärkt.

Plus

    Kraftig och välbyggd konstruktion.

    Automatisk belysning.

    Goda lastmöjligheter tack vare AVS-systemet.

Minus

    Ganska tung.

Totalt: 20/25

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-8.jpg
Metallförstärkta trampor.

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-6.jpg
Byxorna skyddas av kedjeskyddet, men inte kedjan, inte helt idealiskt vid vintercykling.

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-5.jpg
Crescent har pakethållare som är svetsad i ramen.

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-9.jpg
Lastmöjligheter är goda med AVS-systemet. Väskor och korgar fästs snabbt med en klick-in-funktion, både fram och bak på Elora.

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-7.jpg
E-Going har en ny manöverpanel, som ska vara bättre.

Bild: 2018-06/crescent-elora-2018-bild-4.jpg
FAKTA

Crescent Elora

Klass: Premium
www.crescent.se

Pris:
cirka 22 500 kr
(16 875 kr efter premie)

Vikt: 26,7 kilo

Motor: Mittmotor E-Going

Batterikapacitet: 396 Wh, 36 volt/11 Ah.

Testcykeln från: Uno Forsberg Cykel, Örebro

Annons
Annons
Annons
Annons