Annons

VanMoof blir inte tjuvarnas favorit

TEST 2020/ VanMoofs elcykel är sannerligen inte som andra elcyklar. Den har smart tjuvlarm, automatväxel, display i ramen, egen design , för att ta några utmärkande detaljer.  Som cyklist får man tänka om lite. Som tjuv är det nog lika bra att dra vidare...

Text: Björn Åslund

Inom nästan många områden sker det förr eller senare en teknisk utveckling, med nya innovativa lösningar ersätter det gamla. Så sker även i cykelvärlden och VanMoof är ett spännande exempel.

Holländska VanMoof håller på att känna av den svenska marknaden. Under hösten har man en popup-butik på Söder i Stockholm. Hur det blir med etablering i svensk cykelhandel kunde inte butikspersonalen ge något besked om ännu. Cyklarna kan givetvis beställas på nätet. Att vi ändå valde att testa VanMoof beror på att cykelmärket fått stort internationellt genomslag och står för en del intressanta innovationer inom elcyklar.

Cykeln finns i två modeller, dels X3 för lite kortväxta med 24 tums hjul, dels den större S3 med 28 tums hjul. I övrigt skiljer de inte. Undertecknad är 176 cm och valde den större.

VanMoof skiljer sig många sätt från andra elcyklar, men provturen visar att det nog inte ska vara svårt att ställa om till en VanMoof bara man vill. Det är i grunden en cykel med herram, med övre ramrör och motorn i framhjulet. Den säljs utan lastmöjligheter, men korg eller låda fram finns som tillbehör, och det finns även pakethållare bak som kan eftermonteras.

Från andra elcyklar är vi vana vid display och knappsats på styret för att reglera elsystemet. Men VanMoofen saknar traditionell display och istället för knappenhet används två knappar på vardera sidan av styret. Displayen finns diskret inbyggd i övre ramröret, vilket innebär att man måste titta nedåt. Där visas aktuell växel, hastighet och effektnivå. När cykeln inte används är displayen osynlig.

Stöldskydd är viktigt har VanMoof funnit. Cykeln har ett elektroniskt lås för bakhjulet som är inbyggt i baknavet, vilket man låser genom att pressa (sparka lätt på) en knapp vid baknavet. Den låsta cykeln har larm som aktiveras om den flyttas. Den måste förs låsas upp, vilket görs med en lösenkod. Försöker man flytta den utan att låsa upp, går det ljudliga larmet igång. Om tjuven framhärdar och lyckas överlista skyddet finns ändå en inbyggd GPS-tracker, som gör att cykeln ska kunna spåras i VanMoofs app. 

Själva cyklingen bjöd inte på några egentliga överraskningar. Cykeln känns helt okej i stadstrafik. För den om tycker det är bökigt att växla är det naturligtvis skönt med automatväxel, men det krävs nog lite tillvänjning.

Den som vill göra mer ingående inställningar ska använda sig av en app, där man bland annat kan välja vid vilka hastigheter olika växlar ska klicka in. Vi fick även höra att elcykelns egen programvara blir möjlig att uppdatera via appen. Ungefär som på moderna elbilar, nya funktioner ska kunna läggas till. 

VanMoof säljs till ett pris i euro. 1998 euro blir 20 640 kr med dagens växelkurs (21 aug 2020).

Bild: 2020-08/dsc08881.jpeg
Displayen är inbyggd i övre ramröret. Här visas effektläge "3".

Motor:

Navmotor i framhjulet kommer från Bosch. Motorn kan alltså ställas i fyra olika effektlägen, de lägre lägena är hastighetsbegränsade. Först på läge fyra når man normal elcykelhastighet 25 km/tim. Motorn är ganska snällt programmerad med låg effekt, det blir inga rivstarter direkt. Inte ens på högsta drar den särskilt hårt, så när det börjar gå uppför så tappar man fart. Men så har vi boost-knappen till höger på styret. Pressar man den, så släpps det på ordentligt med kraft och acceleration. Man inser fort att den knappen kommer användas flitigt, för att få sprutt på cykeln. Lite udda, men det funkar.

Motorn har ett angivet vridmoment på 59 Nm, vilket är rätt högt för navmotor. Och som sagt, med boost-knappen känner man att det finns kraft.

En lite märklig egenhet är att VanMoof måste stå stilla för att det ska vara möjligt att byta effektläge. Dock kan man räddas av boost-knappen, om man startat på för lågt effektläge.

Batteriet är hyfsat stort med 503Wh och är inbyggt i nedre ramröret. Det är alltså inget man plockar bort enkelt, utan cykeln ska laddas med batteriet på plats. Upp till 150 km körsträcka i ekonomiläge enligt VanMoof, men det har vi inte kunnat kolla.
Även om VanMoof är en seriös cykeltillverkare, så har vi det faktum att företaget i dagsläget (augusti 2020) inte är etablerat i den svenska cykelhandeln. Det kan bli besvärande att  om cykelns elkomponenter börjar krångla. Enligt säljpersonalen i popup-butiken så ska dock VanMoof kunna skicka reservdelar vid ett garantiärende.

Betyg: 4 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Byggkvalitet:

Med tanke på prisnivån och cykelns komponenter kan vi anta att kvaliteten är ganska hyfsad.

Betyg: 4 

Bild: 2020-08/dsc08877.jpeg
Frontlampan är inbyggd i övre ramröret. En röd baklampa i andra ändan av röret.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Utrustning: 

Kedja med heltäckande kedjeskydd.

Elektroniskt lås i bakhjulet.

Fyra automatiska växlar.

Hydrauliska skivbromsar.

Belysning fram och bak.

Däck Schwalbe Big Ben

Elektroniska ringklocka, med kraftigt plingljud.

Pakethållare eller lastkorg fram kan köpas separat.

Betyg: 4

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cykelkänsla:

Vi har inget att anmärka på cykelns egenskaper ute i trafiken. Den känns ganska tajt och styv till sin personlighet. Att den saknar dämpare bidrar till sådana egenskaper. Utan dämpare ska väl gatsten var riktigt stötigt. Men däcken är kraftiga och fångar faktiskt en hel del av skaket från en ojämnt vägbeläggning. 

Fyra växlar är inte så jättemycket, men vi märkte snart att boost-knappen gärna blev använd när vi tyckte att växeln inte var den optimala. I synnerhet i uppförsbackar vid start var det bra att kunna få extra muskler i motorn, då lägsta växeln inte så särskilt låg.

Den automatiska växlingen kräver dock viss tillvänjning. Om man pressar tramporna hårt vid acceleration kan växelskiftet bli ryckigt och ljudligt, vilket nog inte är bra. Vi har cyklat annan automatisk växling som arbetar betydligt mjukare. På VanMoof krävs alltså att man antingen trampar ganska lätt, alternativt håller koll på i vilken hastighet den växlar och då lättar på tramptrycket. 

Ljudet från ringklockan måste kommenteras. Det är ingen vanlig ringklocka, utan ett kraftigt plingljud som hörs från en högtalare. Bra i bullrig stadstrafik, men kanske lite ljudligt i tysta miljöer.

Betyg: 3

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Prisvärde:

Prisnivån är lite svår att bedöma, visserligen är den lite dyrare än andra cyklar med navmotor, men den har ett stort batteri, ett genomtänkt skydd mot stölder och andra finesser, så då får man nog betala lite mer.

Betyg: 3


 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Utseende/design:

Utseendet är verkligen inte som andra elcyklar med sin egensinniga ramgeometri. Det blir svårt att cykla anonymt med en VanMoof. Men vi gillar en cykeltillverkare vågar ta ut i svängarna ordentligt, det ger ju ändå en viss känsla av exklusivitet, vilket bör ge status åt cyklandet.

I övrigt noterar vi att VanMoof lyckats bygga in alla kablar diskret. Och styret är verkligen elegant hopbyggt med styrstammen. För att inte tala om front- och baklampan som finns i respektive ända av övre ramrör.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Plus

  • Genomtänkt stöldskydd
  • Skivbromsar som tar fint
  • Stort batteri
  • Designen i en klass för sig


 

Minus

  • Ryckig växling om man trampar hårt

Totalbetyg: 18/25

FAKTA

Test: VanMoof S3

Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr

Pris 1 998 euro

Vikt: 19 kilo

Motor: Framhjulsmotor Bosch

Batterikapacitet: 504 Wh

Testcykeln från: VanMoof popup-butik, Stockholm

Annons
Annons