Annons
Annons

Vikbart och snabbt för pendlaren

 Ihopfälld är den som en stor resväska, att ta med på tåget. Det går snabbt att vika ihop och att veckla ut Ahoogan.

Text: Björn Åslund, ur Allt om Elcyklar 2/2019

Ahooga Power + är i första hand tänkt för pendlaren i kollektivtrafiken, som vill ha med sig cykel på resan. Den kan passa pendlaren som ofta är sen till avgången, då den är snabb på cykelbanan, och tar inte många sekunder att vika ihop. 

Ahooga är ett företag med säte i Belgien, där alltså ledning och konstruktion, och delar av tillverkningen håller till. Ahooga har funnits i en tidigare modell med mindre motor. Modellen Power+ är tänkt att kunna konkurrera med fullstora elcyklar när det gäller farten. Och den är försedd med skivbromsar, till skillnad från föregångaren. Med 20-tums hjul ser den liten ut, men sittgeometrin motsvarar en fullstor cykel.

Ahoogan är ett stycke avancerad ingenjörskonst, som fungerar utmärkt för det tänkta syftet, som främst är kortare turer till och från tåget eller bussen. Eftersom den är vikbar, så är avsikten att man ska ta kunna ta med sig cykeln ombord. Och vid ankomsten snabbt kunna veckla ut den för att rulla vidare på gatorna. När man väl känner till hur vikningen går till, så tar den processen 10-15 sekunder.

Det totala vikten är 15 kilo, vilket är måttligt för en elcykel. Men hopfälld är det ändå en avsevärd tyngd, så man bär den inte långa sträckor. Hopfälld motsvarar den en stor resväska, vilket gör att den knappast kan nekas på tåget, även hos bolag som ratar vanliga cyklar.

I Sverige säljs Ahooga bland annat av Buzzin Bikes, och några i utvalda butiker.

Motor:

Bakhjulsmotor på 250 Watt som styrs med rotationsensor, vilket innebär att motorn aktiveras när pedalerna roterar. Vid hög assistansnivå känns motorn påtagligt stark (angivet vridmoment är 40 Nm), vilket förstås är en tillgång i backar, men det kan bli lite ryckigt i låg hastighet om man råkar snurra pedalerna.

Fem assistansnivåer och angiven max hastighet 25 km/h. På de lägsta nivåerna är hastigheten lite begränsad, men vid nivå tre och fyra når man 25 km/tim, men vid nivå fem går det ännu fortare. Faktiskt i fortaste laget för att vara elcykel. Försäljaren lovade dock att titta på detta.

Batteriet på 252 Wh finns inne i den svarta boxen i ramen, som har ett lås. Det är några moment innan man kommer in och kan lyfta ut batteriet. Kanske enklare att lyfta hela cykeln till laddaren, och ansluta direkt utan att öppna boxen?

Displayen på styret är den absolut minsta vi sett på en elcykel. Hastighet och assistansnivå går att avläsa under färd, medan andra uppgifter visas med så små symboler att cykeln måste stå still för att kunna avläsas.

Betyg: EEE

Byggkvalitet: Allt ser väldigt gediget och robust ut på Ahoogan.

Betyg: EEEEE

Utrustning: 

Shimano Acera, sju växlar utanpåliggande, punkteringsskyddade Schwalbe däck 20x1,50 tum, aluminiumpedaler. Mekaniska skivbromsar Tektro Mira, 160 mm bak, 140 mm fram. Istället för fasta stänkskärmar finns utrullningsbara skydd, som man aktiverar vid blött väglag. 

Ingen belysning eller lås.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Går det att bygga en hopfällbar cykel som känns som en normal cykel? Den frågan besvarar vi med både ja och nej. 

Nej förklarar vi med att känslan i styrningen hos Ahoogan är rätt annorlunda jämfört med en stor cykel, den går så oerhört lätt och känns lite fladdrig. Inte så att cykeln känns vinglig men den inbjuder inte till några svängfester. Man blir helt enkelt lite försiktigt när man svänger. Det är väl dock en vanesak också...

Ja, förutom känslan i styrningen är det inget oväntat med denna cykel. Det är bara att aktivera elassistansen och så rullar du iväg. Sittställningen känns ganska vettig, och vi noterar en sadel som känns riktigt behaglig, så där lagom bred (vilket dock är en smaksak).

Vikfunktionen är utformad så det finns en grov gummipackning som ger viss dämpning av cykelns bakdel. Fram finns ingen dämpning. Skivbromsarna räcker säkert till, men de krävde lite mer kraft i nyporna än vad vi är vana vid. 

Man kan tro att en elcykel på endast 15 kilo är extremt lättrampad utan motor, men så är inte fallet. Men så fort motorn aktiveras, är all tvekan borta.

Betyg: EEE

Prisvärde: Det finns billigare vikcyklar, som väger betydligt mer. Det finns lättare vikcyklar som kostar betydligt mer. Vi tror Ahoogan har en rimlig prislapp.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Testcykeln har silverfärgad ram, men det går att välja mellan hela 215 kulörer. Men vi ger fördel åt silverfärgen, den gör sig väldigt bra ihop med alla komponenter av metall. Det samlade intrycket av all glänsande metall inger förtroende, det ser ut som en rejäl cykel.

Plus

Motorn känns stark

Snabb vikfunktion

Bra cykelkänsla, förutom styrningen

Minus

Styrningen lite fladdrig

Lite väl snabb

Bild: 2019-10/ahooga-power-plus-bild-2.jpg
Den ser liten ut, men sittställningen är som på en normalstor cykel. Känslan dock lite annorlunda.

FAKTA

Test Ahooga Power +

Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 26 000 kr

Vikt: 15 kilo

Motor: Bakhjulsmotor  250 Watt

Batterikapacitet: 252 Wh

Testcykeln från: Buzzin Bikes

Annons
Annons
Annons